advertise

کدام روش از جراحی بینی بهتر است

دکتر سجاد آرمانفر

جراحی بینی چیست

انسان ذاتا به دنبال زیبایی و زیباتر شدن است؛ با پیشرفت علم پزشکی بشر این امکان را پیدا کرده تا صورت که مهمترین عضو ظاهری بدن و ویترین ارتباط با دنیای بیرون برای هر فردی است، را آنطور که دوست دارد تغییر دهد. عمل بینی از اولین و متداول ترین عمل های زیبایی به منظور بهبود ظاهر افراد است که در دنیا طرفدارای بسیار زیادی دارد. در طی این فرایند، جراح پلاستیک، غضروف و استخوان بینی را برای تجسم رسیدن به یک ظاهر مطلوب تر تغییر می دهد. برای مردان و زنان که از اندازه و شکل بینی خود ناراضی هستند، جراحی بینی یک راه حل زیبایی مطمئن، موثر به آن ها پیشنهاد می دهد درست وقتی کار را به یک جراح زیبایی با تجربه و ماهر بسپارند. رینوپلاستی می تواند تا حد زیادی تعادل ویژگی های صورت را بهبود دهد و به بیماران کمک کند اعتماد به نفس تازه ای پیدا کنند. عمل بینی همچنین می تواند برای اصلاح نقص های ساختاری، از جمله مواردی که باعث مشکلات تنفسی می شود، به کار گرفته شود. اگر انجام جراحی زیبایی بینی مدنظرتان است، باید نکات مهم متعددی را مد نظر قرار دهید.
چه کسانی سراغ جراحی زیبایی بینی می روند؟ اکثر افرادی که تحت عمل جراحی تغییر شکل بینی قرار می گیرند، با ظاهر بینی شان مشکل دارند و مایل هستند نسبت به ابعاد صورت خود، بینی شان را اصلاح کنند. درصد کمتری از داوطلبان عمل زیبایی بینی بیمارانی هستند که ناراحتی های ساختاری داشته و یا بینی شان آسیب دیده است. داوطلبان یا نامزدهای نرمال برای رینوپلاستی در سلامت عمومی قرار دارند؛ به عبارتی خطرات مربوط به جراحی را درک کرده و انتظارات واقع بینانه ای از نتیجه جراحی دارند.
عمل بینی (Rhinoplasty) یکی از جراحی های تهاجمی است که دو هدف اصلی را دنبال می کند. زیبایی و حل مشکلات ساختاری بینی. منظور از مشکلات ساختاری مواردی مانند انحراف بینی، قوز بینی، بدشکلی بینی و غیره است. این تکنیک به جراحان پلاستیک اجازه می‌دهد تا بینی را به صورت هنرمندانه بتراشند و اصلاح کنند. در این مقاله از وب سایت دکتر سجاد آرمانفر، قصد داریم به شما مخاطبان عزیز، بهرین روش جراحی بینی را معرفی کنیم. منتهای مراتب ابتدا باید با اصول اولیه و مقدمات مربوط به این امر آشنا شویم.
با جراحی بینی چه مشکلاتی را می توانیم برطرف کنیم؟ با رینوپلاستی می توانید انواع مختلفی از مسائل زیبایی و عملکردی ساختار بینی را درمان کنید: قوز بینی که برجستگی و برآمدگی روی پل بینی است. پهنای پل بینی: اگر پل بینی بیش‌از حد پهن یا باریک باشد، با جراحی بینی می توانید اندازه را تنظیم کنید تا ظاهری متناسب‌تر و زیباتر داشته باشید. تغییر شکل نوک بینی اندازه و شکل سوراخ بینی: اندازه، شکل و تقارن سوراخ‌های بینی را با استفاده از این روش می توانید به‌خوبی تنظیم کنید. انحراف یا کجی بینی مشکلات تنفسی: رینوپلاستی عملکردی در حل مشکلات ساختاری که مانع جریان هوای مناسب بینی می شوند، به شما کمک می کند. انحراف تیغه بینی، بزرگ شدن شاخک‌ها و یا فروپاشی دریچه بینی از جمله این مشکلات هستند. بدشکلی‌های پس از ضربه یا تصادف ناهنجاری‌های مادرزادی یا ژنتیکی: شکاف لب و کام (cleft lip and palate)، عدم تقارن بینی یا سایر ناهنجاری‌های ارثی بینی با استفاده از این روش، قابل درمان هستند.


دکتر سجاد آرمانفر

انواع عمل بینی

عمل زیبایی بینی را می توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد.
عمل بینی باز (رینوپلاستی باز،‌ Open Rhinoplasty): در این جراحی پزشک دسترسی کامل به ساختار بینی دارد، زیرا با برش‌ هایی که در ناحیه بیرونی و میانی بینی می ‌زند، پوست به‌طور کامل از روی استخوان بینی جدا می شود. عمل بینی بسته (رینوپلاستی بسته، Closed Rhinoplasty): در این تکنیک پزشک برش ‌هایی را در داخل سوراخ‌ های بینی ایجاد می کند؛ یعنی بریدگی خارجی وجود ندارد. کلیه زخم ‌ها و بخیه ‌ها در درون بینی هستند. به همین دلیل التهابات پوستی پس از جراحی کمتر است و بیمار دوره ریکاوری کوتاه ‌تری را تجربه می کند. پزشک با توجه به وضعیت بیمار، آناتومی بینی و اهداف جراحی، بهترین و مناسب ‌ترین شیوه را به شما پیشنهاد می‌دهد. نحوه عمل بینی چگونه است؟قبل از جراحی، پزشک آزمایش ‌هایی را برای بررسی وضعیت سلامت عمومی شما تجویز خواهد کرد. در صورتیکه که کاندیدای مناسبی برای جراحی باشید، ادامه کار می تواند به شکل زیر باشد.


مراحل رینوپلاستی باز؛ بیهوشی عمومی، برش: جراح یک برش کوچک روی ناحیه کلوملا (columella)، ایجاد می کند. این برش امکان دسترسی به ساختارهای زیرین بینی را برای پزشک فراهم خواهد کرد. کلوملا، نوار باریک بافت بین سوراخ ‌های بینی است. تشریح: جراح پوست و بافت ‌های نرم بینی را بلند می کند. در این مرحله آن ها کاملا از غضروف و استخوان زیرین جدا می شوند. در این حالت جراح به‌طور کامل به ساختار بینی دسترسی دارد. تغییرات ساختاری: حالا پزشک می تواند هرگونه تغییری را در بینی ایجاد کند. این تغییرات می توانند شامل تغییر شکل استخوان ‌های بینی، ترمیم غضروف بینی، رفع عدم تقارن بینی یا تنظیم نوک بینی باشند. پیوند زدن: در صورت نیاز، جراح از پیوندها یا ایمپلنت‌ها برای بزرگ ‌کردن یا تقویت نواحی خاصی از بینی استفاده می کند. غضروف‌های پیوندی معمولا از نواحی مانند سپتوم یا گوش هستند. همچنین ممکن است از ایمپلنت ‌های مصنوعی برای این منظور استفاده شود. اصلاح نوک بینی: رینوپلاستی باز دسترسی عالی به نوک بینی را فراهم می کند.جراح می تواند غضروف نوک بینی را تغییر شکل دهد و اصلاح کند.

بسته شدن: هنگامی که پزشک اصلاحات را انجام داد، با دقت پوست و بافت‌های نرم را روی استخوان بینی قرار می‌دهد. سپس برش روی کلوملا را با بخیه‌ می‌بندد. این بخیه‌ها معمولا جذبی هستند. آتل: برای حمایت از شکل و تغییرات بینی، جراح آتلی را داخل بینی قرار می‌دهد. پس از این مراحل باید مراقبت‌های بعد از جراحی بینی را مورد توجه قرار دهید. مراحل رینوپلاستی بسته؛ بیهوشی، عمومی برش‌: جراح برش های کوچکی در داخل سوراخ‌های بینی ایجاد می کند. آن ها معمولا در امتداد پوشش مجرای بینی هستند. این برش های داخلی، دسترسی به ساختارهای بینی را فراهم می کنند. تشریح: جراح با دقت پوست بینی و بافت نرم را از غضروف و استخوان زیرین جدا می کند. اصلاحات ساختاری: جراح با استفاده از ابزارهای تخصصی می تواند ساختارهای بینی را اصلاح کند تا به تغییرات مورد نظر دست یابد. این تغییرات می توانند شامل تغییر شکل استخوان‌ های بینی، تنظیم غضروف، یا رفع نگرانی‌ های خاص مربوط به نوک بینی یا سپتوم (تیغه میانی بینی) باشند. بستن و پایان جراحی: پس از انجام اصلاحات، جراح برش های داخلی را با بخیه‌های قابل حل هستند، می ‌بندد.

ثبت درخواست مشاوره از کلینیک آرمانفر

شما گرامیان می توانید برای دریافت مشاوره تخصصی در زمینه جراحی زیبایی بینی، پوست، فک و صورت ثبت درخواست نمایید. 

کدام جراحی بینی برای شما مناسب است

پزشک جراح پلاستیک با توجه به فاکتورهایی مانند نوع و شکل بینی، اهداف عمل، میزان آسیب، سن و غیره مناسب‌ترین تکنیک را به شما پیشنهاد می کند. به ‌طور کلی اگر به ترمیم و اصلاحات جزیی نیاز داشته باشید، عمل بینی بسته می تواند برای شما مناسب باشد، در غیر این‌صورت پزشک رینوپلاستی باز را به شما پیشنهاد خواهد کرد.
بهترین سن برای عمل بینی؛ نوجوانان به ظاهر صورت خود اهمیت زیادی می دهند. پس عجیب نیست که جراحی بینی در میان این گروه سنی طرفداران زیادی داشته باشد. هم برای بیماران نوجوان و برای جراحان آن ها مهم است که مطمئن شوند آیا تغییر شکل بینی می تواند گزینه مناسب در حوزه زیبایی باشد؟ پزشکان در این موارد باید مطمئن شوند که تصمیم گیری برای انجام جراحی زیبایی بینی، انتخاب بیمار است، نه نتیجه فشار همسالان و والدین.

بهترین روش عمل بینی کدام است

جراحی بینی از جمله مهم ترین جراحی های زیبایی است که این روزها شاهد افزایش تقاضا برای انجام این جراحی زیبایی از سوی آمار قابل توجهی از افراد هستیم. بسیاری از افراد پیش از آنکه برای این جراحی اقدام کنند دائما از پزشکان مختلف و یا کسانی که تحت این جراحی قرار گرفتند پرسش هایی را مطرح می کنند. یکی از چندین سوالاتی که در زمان مشاوره قبل از عمل جراحی زیبایی بینی از پزشک جراح پرسیده می شود روش های عمل بینی و متعاقبا بهترین روش عمل بینی است. جراحی بینی که توسط جراحان زیبایی بینی انجام می شود معمولا به دو روش باز و بسته صورت می گیرد. که جراح پزشک بسته به نوع بینی کاندیدا یکی از این دو روش جراحی بینی را استفاده می کند.اینکه یک جراح بینی به کدام یک از دو روش عمل های بینی بیشتر تسلط دارد کاملا سلیقه ایی می باشد ولی اینکه یک پزشک جراح بتواند به هر دو روش باز و بسته کاملا مسلط باشد این خود نشان از تجربه بالا و تبحر یک پزشک جراح بینی دارد.در نظر سنجی های انجام شده معمولا در جراحی زیبایی بینی روش باز را به دلیل اینکه به محل کاملا مشرف هستند بیشتر می پسندند.


بهترین روش های عمل بینی؛ یکی از روش های عمل بینی ، روش رینوپلاستی باز open ، برش کوچکی در قسمت کلوملا بینی داده می شود کلوملا همان قسمت میانی بین دو سوراخ بینی است که بطور معمول پائین تر از پره های بینی قرار میگیرد.این برش برای این است که پوست به راحتی بلند شود تا جراح زیبایی بینی به محیط کاملا مشرف باشد. و عمل بینی کاملا زیر دید مستقیم بینی انجام شود. اگر جراح بینی بخواهد پره های بینی را کوچک میبایست از این روش استفاده کند. محل جوش خوردن بخیه های این برش باقی نمیماند و جای نگرانی ندارد. به طور کلی در جراحی های ترمیمی (عمل بار دوم)، دفرمیتی های ناشی از ضربه،اشکالات و غیر قرینگی های سر بینی،اشکالات مادرزادی بینی(بینی/لب شکری) روش باز اولویت دارد.در جراحی بینی های گوشتی از آنجاییکه جهت فرم گرفتن غضروفهای ضعیف موجود غالبا نیاز به تقویت و بازسازی وجود دارد روش باز شاید مناسب تر باشد. در روش رینوپلاستی بسته close تمامی اصلاحات و تغییرات از داخل صورت

می گیرد و هیچ برشی روی بینی صورت نمی گیرد این تکنیک برای بیمارانی مناسب است که برای اولین بار جراحی زیبایی بینی داشته‌ اند. مزایای عمل بینی به روش باز؛ جراحی زیر دید مستقیم جراح انجام می شود. بنابراین نتیجه قابل قبول تری دارد و همچنین قدرت مانور بیشتر جراح در آن وجود دارد. مزایای عمل بینی به روش بسته؛ برشی بر روی بینی ایجاد نمی شود، زمان عمل کوتاه تر است و تورم بعد از عمل کمتر است. جراحی بینی به شیوه باز بهتر است یا به شیوه بسته؟ شیوه باز و بسته جراحی بینی دو تکنیک متفاوت هستند که هر کدام از آن ها مزایا و محدودیت های مربوط به خود را دارند. به همین دلیل این دو تکنیک جراحی را نمی توان با یکدیگر قیاس کرد و گفت که کدام از دیگری بهتر است. بسیاری از افراد به دلیل شرایط بینی شان و ساختار کلی بینی بالاجبار باید با تکنیک باز جراحی شوند اما فرد دیگری ممکن است که با شیوه بسته جراحی بینی مشکلات بینی اش حل و فصل گردد.


دکتر سجاد آرمانفر

مزایای جراحی بینی به شیوه باز

مهم ترین مزایایی که می توان برای این نوع تکنیک جراحی برشمرد می توان موارد زیر را نام برد:
دسترسی بیشتر پزشک به نواحی داخلی بینی، امکان ایجاد تغییرات بیشتر در ناحیه بینی، امکان تشخیص و بررسی تمامی مشکلات احتمالی که در نواحی داخلی بینی وجود دارند، شیوه ای بی خطر و ایمن، زمانی که جراحی بینی به شیوه باز انجام می شود احتمال بروز عارضه عدم قرنیگی بعد از جراحی از بین می رود، این روش جراحی بینی مناسب ترین گزینه برای بینی هایی است که سایز بزرگ تری دارند و باید اقدامات بیشتری برای تغییر فرم آن ها انجام دهیم، جراحی بینی به شیوه باز بهترین گزینه برای بینی هایی است که انحراف دارند و یا بینی دچار کجی است، جراحی بینی به شیوه باز تنها گزینه از نظر تکنیکی برای انجام جراحی بینی ترمیمی یا جراحی بینی ثانویه است.


جراحی بینی به شیوه بسته؛ در تکنیک بسته میزان برش ها محدود تر از جراحی بینی به شیوه باز است. در تکنیک بسته همانطور که از نامش بر می آید برش ها محدود تر است و نحوه دسترسی به بخش های داخلی قدری دشوارتر می گردد. این روش اغلب برای بینی هایی که نیاز به به تغییر بسیاری در نوک بینی و تغییر چندان در فرم بینی ندارند استفاده می شود. در این روش با زدن برش هایی داخل حفره بینی،توسط ابزاری پوست بینی را بالا داده و جراحی انجام می شود. مزیت جراحی بینی به شیوه بسته در میزان تورم و دوره نقاهت و ترمیم بینی است. در روش بسته تورم بسیار کمتر است وبینی زودتر ترمیم پیدا می کند و در اصطلاح دوره نقاهت کمتر و راحت تری نسبت به جراحی بینی با روش باز دارد. آسیب های پوستی و زخم ها نیز در این روش کمتر است. سپتوپلاستی؛ ممکن است جراحی زیبایی بینی صرفا برای زیبایی نباشد و جنبه درمانی نیز داشته

باشد.جراحی سپتو پلاستی نیز یکی از جراحی های درمانی است. در این جراحی به اصلاح مشکلات بینی ورفع آن ها میپردازند. در واقع اغب برای انحراف تیغه میانی بینی یا سپتوم بینی این جراحی انجام می شود. اغلب افرادی که دچار انحراف بینی، پولیپ بینی و بینی کج هستند و دچار اختلال تنفسی هستند برای رفع مشکلاتشان این جراحی سپتوپلاستی انجام می دهند. جراحی انحراف بینی؛ این روز ها از جمله جراحی هایی که از سوی بهترین جراحان بینی انجام می شود جراحی انحراف بینی سا سپتوپلاستی است. انحراف بینی به انحراف و کجی تیغه میانی بینی یعنی سپتو اشاره دارد. از پیامد های منفی ناشی از کج بودن یا انحراف تیغه بینی می توان به افزایش میزان آبریزش بینی، خونریزی، درد و نیز اختلال در روند تنفس اشاره کرد. به همین دلیل این دسته از افراد برای بهبود عملکرد بینی بالاجبار باید تحت عمل جراحی قرار گیرند.


با ما همراه باشید تا شما را در جریان جزئیاتی دقیق در این زمینه قرار دهیم. جراحی انحراف بینی یا سپتوپلاستی از جمله جراحی هایی است که در زمره جراحی های زیبایی قرار نمی گیرد بلکه نوعی جراحی درمانی محسوب می شود. یکی از مهم ترین تفاوت هایی که جراحی انحراف بینی با سایر جراحی ها دارد این است که شرکت های بیمه ای هزینه این عمل را برعهده می گیرند. زیرا همانظور که گفته شد جنبه زیبایی در این نوع جراحی بسیار کم است و بیشتر با اهداف درمانی انجام می شود. زمانی که صحبت از درمان به میان می آید منظور این است که انحراف بینی یا انحراف سپتو با مشکلات و عارضه هایی همراه است که باید روند درمان انحراف بینی انجام شود ( با راهکار جراحی ). در نتیجه عارضه های ناشی از این مورد بهبود پیدا می کنند. جراحی انحراف بینی چقدر طول می کشد؟ زمان تقریبی برای انجام جراحی انحراف بینی حداقل سی دقیقه و حداکثر نود دقیقه

طول می کشد. زیرا که افراد میزان مشکلاتی که تجربه می کنند با هم متفاوت است و مدت زمان اقداماتی که باید برای بهبود وضعیت بینی انجام شود برای افراد مختلف متغیر می باشد. جراحی انحراف بینی چه مزایایی دارد؟ بهبود روند عملکرد طبیعی بینی و بهبود وضعیت تنفسی، از بین رفتن عارضه خونریزی، از بین رفتن درد های ناشی از انحراف سپتو و بهبود وضعیت آبریزش بینی. عوارض جراحی انحراف بینی؛ عارضه های جراحی انحراف بینی: خونریزی، کبودی، تورم، التهاب و درد مختصر. می توانید با استفاده از کمپرس سرد و گرم روند بهبودی کبودی و تورم را سرعت بخشید. و درد های مختصری که در روز های اولیه بعد از جراحی تجربه می کنید با استفاده از انواع قرص ها مسکن قابل کنترل هستند. بنابراین مشاهده می کنید که تمامی عارضه های ناشی از جراحی انحراف بینی قابل کنترل هستند و شرایط حادی برای افراد ایجاد نمی کنند.

انواع جراحی های بینی

برای انتخاب بهترین روش جراحی بینی ابتدا به ساکن باید با مقوله انواع آن آشنا شویم.
جراحی بینی طبیعی؛ در این نوع از جراحی همانطور که از نامش برمی آید بعد از جراحی فرم بینی کاملا طبیعی است و هیچ نمای غیرطبیعی در ظاهر بینی مشاهده نخواهید کرد. به طور کلی زاویه نوک بینی با لب های بالایی نود درجه است و چندان به سمت بالا فرم دهی نشده است. از سوی دیگر پل بینی چندان قوس داده نمی شود و تا حدودی صاف است. جراحی بینی فانتزی یا عروسکی؛ در روند جراحی بینی فانتزی تغییرات عمده ای در ظاهر و فرم کلی بینی ایجاد می شود. به طور کلی نوک بینی بیش از نود درجه به سمت بالا کشیده می شود و به اصطلاح بینی سربالا می شود. از سوی دیگر بینی های فانتزی بسیار کوچک تر از بینی های دیگر می شوند. به همین دلیل گفته می شود که این نوع جراحی بینی مناسب کسانی است که صورت های کوچکی دارند و استخوان صورت شان ظرافت دارد. جراحی بینی نیمه فانتزی؛ ویژگی کلی بینی های نیمه فانتزی مابین ویژگی های بینی های طبیعی و فانتزی قرار می گیرد. به طوری که پل بینی صاف است اما نه به اندازه بینی های طبیعی و از سوی دیگر به اندازه بینی های فانتزی سایز آن کوچک نیست و نوک آن به سمت بالا کشیده نشده است.


مراقبت های بعد از انجام بهترین جراحی بینی بهترین راه جراحی بینی از شایع ترین جراحی های زیبایی است که علیرغم موفقیت های زیادی که در نتیجه این جراحی حاصل می شود باید مراقبت های بعد از جراحی را مد نظر داشت تا به میزان موفقیت های این جراحی افزود. در واقع مهم ترین مرحله از جراحی بینی دوره نقاهت است و در این مرحله خود فرد است که نقش مهمی در افزایش موفقیت روند جراحی ایفا می کند. مراقبت های تغذیه ای: در یک هفته اولیه حتماً از غذاهای آبکی و پوره استفاده کنید. زیرا که عضلات نواحی اطراف بینی شما به جهت جراحی انجام شده از حساسیت بالایی برخوردار است و نباید در این ناحیه تحریک زیادی انجام شود. تحریک و ضربه به بخش های اطراف بینی و بینی نیز می تواند عامل محرک در جهت افزایش خونریزی باشد. به همین دلیل سعی کنید که در روز های اولیه بعد از جراحی بینی از سوپ و آش و نیز غذاهای به شکل پوره ای استفاده کنید تا احتمال خونریزی کاهش پیدا کند. برای کاهش میزان کبودی و تورم استفاده از 

آبمیوه آناناس و آب کرفس بهترین راهکار است. به همین دلیل در یک هفته اولیه از این دو نوع آبمیوه استفاده کنید تا روند بهبودی سرعت بیشتری داشته باشد. استفاده از نمک را تا اتمام روند بهبودی کاهش دهید. چسب زدن به بینی: از مهم ترین نکات مراقبتی استفاده از چسب بینی است. چسب زدن به بینی دو فایده بزرگ دارد که یکی از آن ها کاهش میزان تورم بینی است. دیگر این که نوعی زنگ خطر برای افرادی است که از جراحی بینی شما مطلع نیستند. با این علامت هشدار فاصله شان را با شما حفظ می کنند و احتمال وارد آمدن ضربه به بینی کاهش پیدا می کند. این نکته زمانی آشکار تر خواهد شد که شما در محیط های شلوغی همچون مترو و اتوبوس وارد شوید. چسب زدن به بینی از دیگر مراقبت های بعد از جراحی بینی است که نهایت دقت را باید داشته باشید. زیرا که چسب زدن می تواند روند بهبود تورم بینی را تسریع کند. این توصیه به کسانی که بینی های گوشتی داشته و برای جراحی اقدام کرده اند از مهم ترین توصیه های ارائه شده است.


زیرا که می تواند مدت زمان حصول نتیجه جراحی بعد از عمل را کاهش دهد و افراد در کوتاه ترین زمان می توانند نتیجه نهایی را مشاهده کنند. پرهیز از حضور در مکان های شلوغ: یکی از توصیه ها و پیشنهاداتی که جراحان دارند این است که بعد از جراحی بینی تا اتمام روند بهبودی در مکان هایی که انبوه جعیت وجود دارد مثل پاساژ های خرید، اتوبوس و مترو و.. حضور نداشته باشید. زیرا که در این دوره کوچکترین ضربه و آسیبی می تواند موجب خونریزی و اختلال در روند بهبودی باشد. مراقبت های بهداشتی: تا چند روز در نواحی داخلی بینی خونمردگی هایی وجود خواهد داشت. برای شستشوی نواحی داخلی بینی می توانید از سرم های بهداشتی استفاده کنید. سرم های بهداشتی از داروخانه ها قابل تهیه است. هرگز ابزاری همچون گوش پاک کن یا پنبه و هیچ وسیله ای دیگری را وارد بینی نکنید. نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی: تا مدت ها بعد از روند جراحی بینی باید هیچ فشاری به بخش های بینی و اطراف آن وارد نگردد به همین دلیل تمامی مراقبت ها در این جهت باید با دقت انجام پذیرد. 

یکی از راهکار های کاهش فشار مراقبت در نوع خوابیدن است.در شب ها و زمانی که می خواهید استراحت کنید دو بالش زیر سر بگذارید و به نحو طاق باز بخوابید. باید به گونه ای بخوابید که محل جراحی شده تحت فشار نباشد. زیرا که هرگونه فشار حتی خفیف می تواند به خونریزی بینجامد و روند بهبودی محل زخم ها را کند تر کند. از این رو لازم است که به شکل طاق باز بخوابید و دو بالش را زیر سرتان قرار دهید. ضرورت قرار دادن دو بالش زیر سر به جهت کاهش احتمال خونریزی در هنگام خوابیدن است. زیرا سطح سر از سطح بدن بالا تر قرار می گیرد. در هنگام عطسه کردن دهان خود را باز نگه دارید تا کمترین میزان فشار به بخش های بینی وارد شود. از سوی دیگر تلاش کنید که از قرار گرفتن در برابر عواملی که موجب عطسه می شوند دوری کنید. مثل قرار گرفتن زیر نور آفتاب یا بو کردن عطر. سعی کنید که میزان خندیدن و یا صحبت کردن شما کاهش پیدا کند تا تحریک های کمتری در بخش عضلات صورت صورت پذیرد. در روز مقرر نیز برای برداشتن تامپون بینی تان به جراح خود مراجعه کنید.

نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.