advertise

افتادگی نوک بینی بعد از عمل

دکتر سجاد آرمانفر

جراحی نوک بینی

یکی از روش های جراحی بینی که امروزه متقاضیان زیادی را به خود اختصاص داده است جراحی نوک بینی می باشد، چرا که این جراحی سبب رفع ایراداتی همچون افتادگی نوک بینی ، جمع تر کردن بینی و غیره می شود، افرادی که قصد انجام عمل نوک بینی را دارند توصیه می شود به بهترین جراح بینی تهران یا شهر محل زندگی خود مراجعه کنند. در جراحی نوک بینی میزان کوچک کردن و سربالا کردن نوک بینی و غیره بسیار حائز اهمیت می باشد. تاثیر نوک بینی بر چهره؛ نوک بینی در محل اتصال خود به صورت با لب زاویه ای را ایجاد می کند که در حالت طبیعی، نوک بینی کمی به سمت بالا متمایل است. زمانی که زاویه قسمت پایینی بینی با لب بالایی بیش از نود درجه باشد، بینی در زیباترین حالت خود خواهد بود، از این رو افراد زیادی به خصوص خانم ها برای ایجاد این حالت در بینی اقدام به عمل نوک بینی می کنند. عمل نوک بینی چگونه است؛ جراحی نوک بینی تحت بیهوشی انجام می شود. مدت زمان بیهوشی طی این عمل زیبایی حدود چهل و شش دقیقه می باشد. در عمل کوچک کردن نوک بینی از بخیه های جذبی استفاده می شود و نیازی به کشیدن ندارد. پزشک با توجه به وضعیت نوک بینی یکی از روش های رینوپلاستی باز یا بسته را انتخاب می کند، در مقالات جامعی درباره این دو روش عمل توضیحات لازم را مطرح کرده ایم، می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به آن ها مراجعه کنید. پس از پنج الی شش روز می توان به مطب جراح بینی مراجعه و پانسمان بینی را باز کرد. از روش بعد از جراحی فرد می تواند فعالیت های روزانه خود را آغاز کند. آلارپلاستی یعنی چی؛ عمل نوک بینی منجر به سربالا بودن و صاف شدن بینی می شود. اگر تمایل به انجام این جراحی دارید می توانید با دیدن نمونه کارهای قبلی یک پزشک تصمیم به اتخاذ یک پزشک مناسب بگیرید و در خصوص جراحی اقدام کنید. البته بینی های استخوانی موارد بهتری نسبت به سایر افراد به حساب می آیند. زیرا کسانی که دارای بینی های گوشتی هستند، از ضخیم بودن پوست این ناحیه و نرم پودن پره های بینی ورنج می برند. تغییر در ساختار این نوع بینی نیازمند روش ها و تکنیک هایی است که می تواند نرمی و ضخامت جنس بینی را کاهش دهد. نتیجه جراحی بینی؛ جراحی بینی با تغییر شکل بینی می تواند به بهبود ظاهر صورت کمک کند. اگر بینی بعد از حادثه و یا ضربه ای دچار تغییر شکل شده باشد و یا به صورت مادرزادی شکل نا متناسبی داشته باشد، می توان با جراحی و رینوپلاستی شکل مناسبی برای بینی ایجاد کرد. اما جراحی بینی از جمله جراحی های بسیار پیچیده است که نیاز به استفاده از تکنیک های مناسبی دارد تا شکل بینی بعد از جراحی به حالتی ایده آل در آید. جراح بینی با بررسی کیفیت پوست و ساختار غضروف بینی باید پیش بینی های لازم را کرده و بهترین تکنیک را برای جراحی به کار ببرد. در برخی موارد نیاز است که بینی در طول جراحی در موقعیتی بالاتر قرار گیرد تا بعد از جراحی و احتمالا افتادگی نسبی نوک بینی، شکل نهایی بینی عالی باشد. زیرا بینی با افزایش سن و سال مقداری افتادگی پیدا می کند. همچنین جاذبه زمین به افتادگی بیشتر بینی کمک می کند. بنابراین با استفاده از تکنیک درست، بینی نباید بعد از جراحی بینی دچار افتادگی شود.


افتادگی نوک بینی بعد از عمل؛ افتادگی نوک بینی بعد از جراحی به معنای پایین آمدن نوک بینی از حد استاندارد می باشد. در طی پروسه رینوپلاستی معمولا بین نوک بینی و لب های بالا یک زاویه متناسب ایجاد می شود تا بینی فرد خوش فرم و متناسب با چهره او شود. این زاویه در هر فرد متفاوت می باشد به عنوان مثال زاویه میان لب بالا و بینی در خانم ها بین نود و پنج تا یک صد و پنج متر و حداکثر یک صد و ده درجه می باشد و در آقایان نیز بین نود تا نود و پنج درجه یا حداکثر یک صد درجه خواهد بود. اگر زاویه نوک بینی از این مقدار بیشتر شود ، اصطلاحا به آن دماغ خوکی گفته می شود و اگر از این مقدار کمتر باشد، افتادگی نوک بینی به وجود خواهد آمد. در عمل زیبایی بینی گوشتی، افتادگی نوک بینی بیشتر از پیش رخ می دهد، به خصوص اگر این فرایند توسط جراح مجرب و متبحری انجام نشده باشد. زیرا برای سربالا کردن بینی های گوشتی با پوست ضخیم نیاز به انجام تکنیک های استحکام بخشی است تا با آن استحکام نوک بینی را افزایش داد و از ایجاد افتادگی جلوگیری نمود. البته در کنار تمامی این موارد باید ذکر کرد که افتادگی نوک دماغ و نیاز به انجام مجددا جراحی نوک بینی ممکن است بر اثر مراقبت نکردن درست فرد مانند بالا نگه داشتن سر یا عدم چسب زدن درست باشد. در صورتی که توصیه های پزشکی به درستی و خوبی رعایت شوند، جراحی نیز توسط یک جراح بینی مجرب و متبحر انجام شود و تکینک های مناسبی برای تقویت ساختمان بینی و جراحی نوک بینی به کار گرفته شود ، احتمال افتادگی نوک بینی بعد از عمل و در نتیجه نیاز به انجام عمل نوک بینی بسیار کم خواهد بود. 

افتادگی بینی بعد از جراحی بینی می تواند یک ناهنجاری باشد و معمولا به دلیل استفاده از تکنیک نا مناسب جراحی اتفاق می افتد. راه حل های مناسب برای رفع افتادگی نوک بینی بعد از جراحی بینی بستگی به این دارد که چه مدت زمان از جراحی گذشته است. در عمل زیبایی نوک بینی استخوان های بینی فقط بر روی وسط بینی و بافت های سکتوما، تنها غضروف های نوک بینی و بافت نرم انجام می شود. تمامی این کارها در داخل بینی انجام می شود. بعد از جراحی نوک بینی هیچ اثری از جای برش و غیره باقی نخواهد ماند چرا که بینی را از داخل برش می زنند و نخ بخیه های داخل، خود به خود از بین می روند. بعد از عمل نوک بینی تامپون و اتل بکار برده می شود. در ادامه به برخی از مشکلات بعد از جراحی بینی اشاره می کنیم که نیاز به جراحی اصلاحی دارند. خمی ده شدن رو به پایین نوک بینی، باریک شدن مجراهای بینی، عدم تقارن مناسب بینی، خمی ده بودن بینی، دفرمه شدن بینی. جراحی اصلاحی نوک بینی؛ چگونه می توان نوک بینی را اصلاح نمود و به دیگر اجزای بینی دست نزد. چه زمانی برای جراحی اصلاح نوک بینی مناسب است. آیا تغییرات نوک بینی پاسخی طبیعی به جراحی بینی است و یا از جمله پیچیدگی های جراحی بینی است. برای دیدن نتیجه نهایی جراحی بینی تا چه مدت زمان باید صبر نمود. آیا افتادگی نوک بینی به خودی خود درمان می شود. اگر تنها شش ماه از جراحی بینی گذشته باشد نمی توان درباره نتیجه نهایی جراحی بینی صحبت نمود. علت هم این است که جراحی بینی باعث ایجاد تورم بافت های بینی می شود که این تورم و التهابات تا یک سال همراه فرد هستند. 


شش ماه زمان برای ترمیم کامل استخوان ها و غضروف های بینی و بعد از آن شش ماه دیگر برای شکل گیری کانتور و فرم نهایی بینی زمان لازم است. در طول دوران نقاهت امکان دارد که نوک بینی کمی افتادگی داشته باشد که در این صورت نیاز است که توسط جراحی بینی بررسی های لازم صورت گیرد. در برخی موارد افتادگی نوک بینی در دوران نقاهت درمان می شود ولی در برخی موارد نیاز است تا راهکار مناسبی برای بهبود افتادگی و پیشگیری از افتادگی بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. پیوند غضروف برای جراحی نوک بینی؛ برخی از مواقع افتادگی و مشکلات نوک بینی بقدری زیاد است که تنها با دستکاری ساختار غضروف و پوست بینی نمی توان آن ایرادات را برطرف کرد. در چنین مواقعی دکتر جراح و متخصص می تواند از پیوند غضروف برای تقویت و زیرسازی چارچوب بینی استفاده می کند. جراحی پره های بینی؛ در یک فرد ممکن است نیاز باشد که تنها، پره های پهن یا بد فرم بینی اصلاح شود. پس از جراحی پره های بینی تغییری در فرم و اندازه و ظاهر تیغه بینی مشاهده نمی شود، این کار باعث زیباتر شدن بینی خواهد شد. این جراحی برای کسانی مناسب است که مشکلی در اندازه تیغه و ظاهر بینی ندارند و بینی آن ها دارای قوز و انحراف نمی باشد. در جراحی نوک بینی ممکن است نیاز به کوچک کردن سوراخ های بینی باشد، که بهترین جراح بینی در این مواقع با تکنیک های مخصوص اقدام به کوچک کردن سوراخ های بینی می کند. عوارض جراحی نوک بینی؛ عمل نوک بینی نیز مانند هر جراحی زیبایی دیگری داری عوارض موقتی همچون تورم، التهاب و غیره می باشد که با رعایت مراقبت های گفته شده توسط دکتر زیبایی بینی به سرعت بهبود می یابد و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

هزینه جراحی نوک بینی چقدر می باشد؛ هزینه عمل به عوامل متعددی اعم از دستمزد جراح بینی، هزینه های عکسبرداری، آزمایشات، جلسات معاینه و غیره بستگی دارد. مراقبت های بعد از جراحی نوک بینی؛ پس از جراحی مصرف نمک را کاهش دهید چرا که باعث افزایش میزان تورم بینی می شود. در هفته اول پس از عمل نوک بینی توصیه می شود برای کاهش تورم و کبودی از کمپرس سرد استفاده کنید. داروهایی را که جراح بینی تجویز نموده است در زمان مشخص و به طور کامل استفاده کنید. تا شش هفته بعد از جراحی نوک بینی از ورزش کردن خودداری کنید. تا مدتی از رفتن به مکان های شلوغ که امکان برخورد ضربه با نوک بینی شما وجود دارد، خودداری کنید. سعی کنید با دهان باز عطسه کنید تا به بینی فشاری وارد نشود. تا دو هقته پس از جراحی از استعمال سیگار خودداری کنید چرا که نیکوتین موجود در آن می تواند بر میزان تورم بینی تاثیر مستقیم داشته باشد. از خوابیدن بر روی شکم و پهلو پس از جراحی خودداری کنید، بهترین روش خوابیدن بعد از جراحی، خوابیدن به پشت است به گونه ای که سر بالاتر از بدن قرار گیرد، برای ایجاد این حالت می توانید دو بالش زیر سر خود قرار دهید. عمل جراحی بینی در بین انسان ها بسیار شایع شد است. برخی از افراد به دلایل پزشکی و بسیاری دیگر نیز صرفا به‌خاطر زیبایی به انجام عمل جراحی بینی اقدام می کنند. جراحی بینی اگر به صورت درست و اصولی انجام نشود می تواند عوارض مختلفی را برای فرد به وجود بیاورد. افتادگی نوک بینی بعد از عمل زیبایی یکی از مشکلاتی است که افراد درگیر آن می شوند. که در ادامه در این مقاله از وب سایت کلینیک دکتر آرمانفر بررسی گردیده است.

افتادگی نوک بینی پس از جراحی بینی چیست

در صورتی که در جراحی بینی، جراح از تکنیک نامناسب و غیراصولی بدون توجه به جنس بینی و استفاده کند، تنها منجر به کاهش حجم غضروف بینی خواهد شد و استحکام نوک بینی کم شده و همین امر با گذشت زمان منجر به افتادگی نوک بینی می شود. یکی دیگر از علت‌های افتادگی نوک بینی پس از جراحی رعایت نکردن دستورالعمل‌های پس از جراحی می باشد. بنابراین برای جلوگیری از افتادگی نوک بینی پس از عمل باید از تکنیک ‌ها و دستورالعمل‌های تقویت نوک بینی استفاده کرد. هم‌چنین جراح باید اقدام به کار گذاشتن غضروف‌خای مستحکم در ساختار بینی به جای کاهش هجم غضروف کند، که این امر منجر به مناسب شدن فرم بینی و همینطور مانع از افتادگی نوک بینی خواهد شد. چرا افتادگی نوک بینی بعد از عمل اتفاق می‌افتد؛ برای درک بهتر پاسخ به سؤال نوک بینی بعد از عمل چقدر پایین میاد، در ابتدا لازم است بگوییم افتادگی نوک بینی پس از جراحی اتفاقی شایع و رایج در میان زیبا جویان است. به طور طبیعی پس از جراحی موفق بینی حدود یک الی دو میلی‌متر پایین‌تر قرار می‌گیرد. این مسئله به دلایل مختلفی از جمله ساختار کلی بینی فرد قبل از جراحی، ناموفق بودن جراحی یا مراقبت نامناسب از بینی پس از عمل رخ دهد. حتی با وجود تبحر و مهارت بالای پزشکان زیبایی نیز تضمین عدم افتادگی نوک بینی پس از عمل، بسیار سخت و دشوار است. به همین دلیل، در بسیاری از جراحی‌ ها نوک بینی کمی بالاتر از حد معمول قرار می‌گیرد تا اگر در طول سال‌های پس از عمل، نوک بینی دچار افتادگی شد، ساختمان بینی همچنان در جای طبیعی خود باقی بماند. لازم به ذکر است که نتیجه قطعی و پاسخ به این سوال به نوک بینی بعد از عمل چقدر پایین میاد، بعد از یک سال از گذشت جراحی و آثار آن آشکار می شود. در این مدت ورم بینی به‌صورت کامل از بین می‌رود و شکل جدید بینی قابل‌ مشاهده خواهد بود. افرادی که پوست ضخیم و چربی دارند، برای مشاهده نتایج باید زمان بیشتری را در حدود دو سال منتظر بمانند. آناتومی نوک بینی؛ نوک بینی بخش بسیار کوچکی از بینی را شامل می شود و در مقایسه با دیگر اجزای صورت و بدن سایز بسیار کوچکی دارد. با این حال این عارضه می تواند مشکلات بسیاری را برای فرد به وجود آورد. افراد معمولاً هزینه های زیادی برای اجزای قابل مشاهده بدن خود می کنند و کوچکترین نقص در ناحیه بینی که در معرض دید است، می تواند بسیار ناخوشایند باشد. به خصوص که افراد برای جراحی بینی اقدام کرده باشند ولی بعد از مدت زمان مشخصی بعد از جراحی شاهد تغییر شکل بینی و افتادگی نوک بینی شوند. میزان افتادگی نوک بینی؛ نوک بینی در حالت معمولی باید در راستای پل بینی قرار گرفته یا کمی از آن بالاتر باشد، بنابراین چنانچه زاویه لب بالایی با نوک بینی کمتر از نود درجه باشد، در اصطلاح به آن افتادگی نوک بینی گفته می شود. یکی از دغدغه های افراد پس از عمل بینی، افتادگی نوک بینی است که مسلما بر روی زیبایی چهره و اعتماد به نفس شما تاثیر منفی می گذارد. به همین دلیل ما در ادامه به شما نکات کلیدی را معرفی کرده تا با کمک آن ها بتوانید از افتادگی نوک بینی پیشگیری کنید. آیا نوک بینی بعد از جراحی بینی کوچک‌تر می شود؛ افرادی که فرم بینی خود را دوست ندارند با جراحی می توانند فرم آن را بهبود ببخشند که البته در طول زمان این فرم ممکن است کمی تغییر کند. با کمک یک جراح ماهر و باتجربه، می توان اندازه نوک بینی شما را کاهش داد تا به بهترین حالت متناسب با فرم صورت برسد. با استفاده از تکنیک‌‌های جراحی، غضروف ها را از بین برده یا تغییر شکل می دهند، عمل زیبایی می تواند به زیبایی بیشتر بینی با نوک‌گرد کمک کند تا در نهایت به شما کمک کند ظاهری جذاب ‌تر داشته باشید. نوک بینی بعد از عمل چقدر پایین میاد؛ رینوپلاستی که اغلب به‌عنوان عمل زیبایی بینی از آن یاد می شود، یکی از پرتقاضاترین جراحی زیبایی صورت برای افرادی است که مایل به بهبود ظاهر خود هستند. اگر چه این روش می تواند تحول زیادی در چهره شما ایجاد کند، اما ضروری است که پیش از انجام، انتظارات واقع‌بینآن های از روش انجام جراحی داشته باشید. ازآنجایی‌که بینی عضوی است که دائما درحال‌رشد و تغییر است، می توان انتظار داشت بعد از جراحی نیز همچنان به تغییرات خود ادامه دهد. یکی از نگرانی‌های افراد بعد از جراحی این است که نوک بینی بعد از عمل چقدر پایین میاد و این افتادگی چه تأثیری بر زیبایی بینی خواهد داشت. در این صفحه از سایت دکتر آرمانفر به طور کامل دررابطه‌با این موضوع صحبت می کنیم. چه موقع افتادگی بینی نشان‌دهنده مشکل است؛ در پاسخ به سؤال نوک بینی بعد از عمل چقدر پایین میاد، می توان گفت افتادگی بینی در طول سال‌ها بعد از جراحی، فرایندی کاملا طبیعی است. بااین‌حال اگر نوک بینی بیش از حد افتادگی داشته باشد یا ظاهری غیرطبیعی را ایجاد کند، نشانگر مشکلاتی که بر اثر یک جراحی نادرست اتفاق می‌افتد است. برداشتن بیش از حد بافت یا غضروف از بینی، خود می تواند علت مشکلاتی از قبیل افتادگی نوک بینی باشد. برای تصمیم‌گیری در مورد علت افتادگی، حداقل شش ماه زمان نیاز است تا پزشک بتواند نتیجه قطعی را در مورد اشکال در عمل جراحی عنوان کند. در این شرایط ممکن است نیاز به جراحی مجدد وجود داشته باشد. در نظر داشته باشید که اگر جراح مناسب و کاربلدی را برای انجام عمل انتخاب کنید، احتمال بروز چنین اتفاقاتی تقریبا به صفر می‌رسد؛ بنابراین بهتر است از ابتدا احتمالات مشابه را در نظر داشته باشید و با تحقیق جراحی حرفه‌ای و کاربلد انتخاب کنید. عوارض افتادگی بینی؛ اگر افتادگی نوک بینی درمان نشود، برای افراد مشکلات بسیاری مانند مشکلات تنفسی، کاهش اعتماد به نفس ایجاد می کند. بنابراین اگر می خواهید پس از عمل بینی، در نفس کشیدن دچار مشکل نشوید و شکست بعد از جراحی بینی را تجربه نکنید، توصیه می شود جراحان متخصص و حرفه ای را برای عمل بینی انتخاب کنید. جلوگیری از افتادگی بینی؛ بعد از عمل افتادگی نوک بینی را می توان با تغییر شکل محافظه‌کارانه غضروف و تکنیک‌هایی مانند پیوند غضروف برای حمایت از بینی توسط جراح به حداقل رساند. افتادگی قابل‌توجه نوک یک عارضه شایع در جراحی بینی است، به‌خصوص اگر جراح بی‌تجربه باشد؛ بنابراین، طبیعی است که یکی از دغدغه‌های زیباجویان، پاسخ به سؤال نوک بینی بعد از عمل چقدر پایین میاد باشد. یافتن یک جراح باتجربه و دلسوز برای کاهش احتمال افتادگی نوک بینی ضروری است. اگر قبلا جراحی زیبایی بینی انجام داده‌اید و در مراحل بهبودی هستید، مهم است بدانید تورم و کبودی بینی پس از جراحی، کاملاً طبیعی است. علاوه بر این، برای به‌دست‌آوردن بهترین نتایج، پیروی از دستورالعمل‌‌های مراقبت پس از جراحی، جلوگیری از ایجاد جای زخم یا کبودی و انتخاب یک جراح پلاستیک باتجربه و به‌کارگیری جدیدترین و بهترین تکنیک‌‌ها و فناوری‌‌های جراحی، ضروری است. پس به طور خلاصه اگر بخواهیم بگویی افتادگی بینی بعد از عمل بینی چیست، این طور بای دپاسخ داد. گاهی اوقات بیماران پس از جراحی بینی نتیجه ای را که باید بگیرند نمی گیرند و نا امید می شوند، زیرا تغییرات مختلف و نامطلوبی می تواند در دوره بعد از عمل بینی یا رینوپلاستی اتفاق بیفتد. یکی از رایج‌ترین عوارض، به اصطلاح افتادگی نوک بینی است که بعد از عمل بینی اتفاق می افتد. این عارضه معمولا بعد از دوره نقاهت درست می شود ولی در بعضی از مواقع متاسفانه افتادگی نوک بینی باقی می ماند. در ابتدا وقتی از نمای نیمرخ دیده می شود، نوک آن در سطح مطلوبی قرار ندارد. با گذشت زمان، نوک در واقع فرو می نشیند، می افتد و ظاهری گرد یا محدب می گیرد. ممکن است به نظر برسد که یک برآمدگی جدید تشکیل شده است. افتادگی بینی همچنین ممکن است بر توانایی تنفس بیمار تأثیر منفی بگذارد. این زمانی اتفاق می‌افتد که نوک بینی به‌طور چشمگیری پایین می‌آید و جریان هوا را از طریق سوراخ‌های بینی و راه‌های بینی مسدود می کند.


دکتر سجاد آرمانفر

درمان افتادگی نوک بینی

جراحی زیبایی بینی که اهمیت زیادی در زیبایی چهره فرد دارد و به دلیل قرار گرفتن بینی در مرکزیت صورت همه ی زوایای آن مد نظر قرار گرفته می شود. نقش بینی ایجاد تناسب در بین اجزای صورت است بنابراین زاویه بین لب و بینی که در افراد مختلف متفاوت است بسیار مهم می باشد. بسیاری از افتادگی نوک بینی گلایه دارند. همواره در افراد مختلف زاویه بین لب و بینی متفاوت است از این رو زاویه دادن نوک بینی توسط جراح بینی نیاز و تجربه و مهارت پزشک را می طلبد. در بین مراجعین متقاضیانی گلایه مند و شاکی هستند که چرا نوک بینی آن ها افتادگی نوک بینی می تواند دلایلی متعددی داشته باشد حال قبل از بررسی دلایل آن اشاره ایی داریم به تاثیر نوک بینی در چهره فرد. رفع افتادگی نوک بینی؛ چنان چه بعد از عمل با افتادگی نوک بینی مواجه شدید، باید بدانید برای رفع این مشکل باید از جراحی ترمیمی استفاده کنید. توجه داشته باشید جراحی ترمیمی یکی از عمل های بسیار حساس و دقیق است، بنابراین برای حل مشکل افتادگی بینی، باید حتما به پزشک ماهر و متبحر مراجعه کنید. پزشکان توانمند زیادی در تهران برای درمان این دست مشکلات وجود دارند. برای طی یک پروسه جراحی بینی موفق حتما می توانید از مشورت بهترین دکترها و متخصصین و جراحان بهره بگیرید. علت پایین آمدن نوک بینی بعد از عمل چیست. پایین آمدن نوک بینی، یکی از مسائلی است که زیباجویان پس از عمل با آن روبرو می شوند. میزان افتادگی نوک بینی، به عوامل متعددی مثل تکنیک جراحی، آناتومی بینی بیمار و غیره وابسته است. یک جراح ماهر، تمام تلاش خود را می کند که از جدیدترین تکنیک ها برای عمل بینی استفاده کرده، تا نتیجه نهایی کار یک عمل بینی طبیعی و بدون نقص شود.در ادامه برای آشنایی بیشتر به دلایل افتادگی نوک بینی اشاره می کنیم تا با استفاده از این اطلاعات بتوانید از این مشکل جلوگیری کنید. افتادگی نوک بینی بعد از عمل چقدر است؛ یکی از پرطرفدارترین جراحی های زیبایی در بین افراد، عمل بینی است که با هدف تغییر شکل ظاهری یا بهبود عملکرد بینی انجام می شود. پس از جراحی بینی، بعضی از زیباجویان با افتادگی بیش از حد نوک بینی مواجه شده و همین مسئله موجب می شود که افراد استرس زیادی را بعد از عمل تحمل کنند. اگر می خواهید که از جراحی بینی خود بیشترین رضایت را داشته باشید، ما در این مقاله راهکارهایی را به شما آموزش می دهیم تا با استفاده از آن ها بتوانید از افتادگی نوک بینی جلوگیری کنید. برای پاسخ به سوالات خود در زمینه پایین آمدن نوک بینی تا انتها همراه ما باشید. کاندیدای مناسب برای ترمیم افتادگی نوک بینی چه کسانی هستند؛ افراد مبتلا به افتادگی نوک بینی به طور مادرزادی، افراد ناراضی از چهره خود به دلیل آویزان بودن نوک بینی، افرادی که دارای بینی بلندی بوده و تعادل چهره آن ها بهم خورده است، افراد باید از سلامت جسمانی مناسب برخوردار باشند، رشد چهره و بینی افراد کامل شده باشد، افراد متقاضی ترمیم افتادگی نوک بینی نباید سیگاری باشند. جلوگیری از افتادگی نوک بینی؛ پس از جراحی بینی ممکن است تا هفته های اول و حتی چند ماه اول زمان ببرد تا فرم بینی شکل بگیرد برای همین، جراحی‌هایی که در حقیقت با روش های کاهشی کم کردن و برداشتن بافت ‌ها انجام می شود بیشتر نوک بینی را افتاده می کند و در درازمدت اگر چه ممکن است تورم‌های بینی نتایج کوتاه‌مدت را نشان ندهد ولی بعد از یک مدت که تورم‌ها می‌خوابد، به دلیل تضعیف ساپورت بینی، نوک بینی دچار افتادگی می شود. از این رو در جراح های مدرن بینی تلاش می شود تا به جای کاستن از تقویت کردن استفاده شود در این روش های جدید سعی می شود که حداقل کاهش بافت‌ از بینی انجام شود و به جای آن، حداکثر تقویت بینی انجام می شود. برای همین،‌این روش های عمل بینی در بسیاری از موارد مستلزم استفاده از پیوندهایی از بافت‌های خود بینی است که در قسمت‌های مختلف پایین بینی کار گذاشته می شود؛ مثلا در قسمتی از پایه بینی پیوند غضروفی کار گذاشته می شود که باعث افزایش استحکام بینی و جلوگیری از افتادگی بینی می شود. همواره پیشگیری بهتر از درمان است، حال پیشگیری یا راه حل در افتادگی بینی روش هایی است که کمتر در آن، از کم کردن بافت استفاده شده باشد و بیشتر باید تقویت و تغییر شکل بافت باشد. امروزه در روش های جدید بیشتر با جابه جایی بافت های بینی از یک جا کاسته و به جای دیگر اضافه می کنند بدون اینکه بخواهید یک بافتی را از بینی خارج کنیم این نوع روش بهترین روش در پیشگیری و جلوگیری از افتادگی بینی است. 


مراقبت‌های بعد از عمل مساله دیگری است که برای پیشگیری از افتادگی بینی موثر است. البته نوع جراحی مهم‌تر از مراقبت‌های بعد از عمل است؛یکی از این نکات پایین نگه داشتن سر در روزهای اولیه پس از جراحی است بهتر است توصیه های پزشک در مراقبت های بعد عمل را حتما جدی بگیرید. جراح بینی برای درمان افتادگی نوک بینی باید ابتدا علت آن را تشخیص داده و سپس برای درمان آن اقدام کند. که بهترین روش برای درمان افتادگی نوک بینی، جراحی بینی به شمار می‌رود. اما در صورتی که آناتومی چهره شما متعادل باشد، و تنها مشکل بینی شما افتادگی نوک آن باشد، از درمآن های دیگر نظیر ترکیب تزریق ژل و بوتاکس می توان استفاده کرد. بدین صورت که با استفاده از تزریق ژل که منجر به تقویت ستون بینی می‎‌شود، نوک بینی را به سمت بالا برده و چرخش داد. و با استفاده از بوتاکس عضله دپرسور نازی را که علت افتادگی نوک بینی است، تضعیف خواهند کرد. در ادامه به بررسی کی از روش های درمان افتادگی نوک بینی یعنی جراحی افتادگی بینی خواهیم پرداخت. جراحی افتادگی نوک بینی؛ برای انجام جراحی افتادگی نوک بینی روش های مختلفی وجود دارد، که بهترین جراح بینی با توجه به علت افتادگی نوک بینی و شکل بینی و همینطور نتیجه و انتظار بیمار از جراحی روش مناسب را انتخاب خواهد کرد. روش های متداول برای ترمیم افتادگی نوک بینی شامل اصلاح و برداشتن غضروف تیغه بینی، قرار دادن ایمپلنت ستونی برای پشتیبانی و بالا نگه داشتن نوک بینی، قرار دادن ایمپلنت یا پیوند بافت برای بالا بردن نوک بینی، بالا نگه داشتن نوک بینی با استفاده از تکنیک‌های خاص بخیه و جای‌گذاری مجدد یا تصحیح غضروف های تحتانی هستند. در برخی از موارد ممکن است که جراح با توجه به علت افتادگی از روش های ترکیبی برای اصلاح افتادگی نوک بینی استفاده کند. 

نحوه انجام جراحی افتادگی نوک بینی؛ برای درمان افتادگی نوک بینی جراح ابتدا یک برش در ناحبه مورد نظر ایجاد کرده تا بتواند به راحتی به ساختار داخل بینی دست پیدا کند. سپس در صورتی که علت افتادگی پایین بودن ارتفاع تیغه بینی باشد برای ترمیم جراح برای ترمیم آن با ید بخشی از بافت غضروف را بردارد. نکته حائز اهمیت این است که پزشک باید سپتوم غشایی را در زمان ترمیم افتادگی نوک بینی به سمت بالا برده تا از افتادگی مجدد نوک بینی جلوگیری کند. در برخی از موارد هم افتادگی نوک بینی به دلیل بلند بودن بیش از حد غضروف ها است که پزشک غضروف اضافی را برش خواهد داد. برای جراحی بینی گوشتی برای رفع نوک بینی افتاده جراح برای تقویت غضروف های تیغه بینی به دلیل ضعف آن ها از پیوند غضروف به بینی استفاده خواهد کرد، بدین صورت که قسمتی از تیغه را برداشته و سپس برای پیوند غضروف از ناحیه پشت گوش یا دنده خود فرد برداشته و به ناحیه مورد نظر پیوند خواهد داد. در پایان جراحی نیز برای استحکام بیشتر غضروف نوک بینی و جلوگیری از افتادگی نوک بینی در طول زمان از بخیه استفاده خواهد شد. غضروف های مناسب برای ترمیم افتادگی نوک بینی؛ از بین غضروف هایی که ذکر شده غضروفی که در مواقع لزوم باید استفاده کرد غضروف اشعه دیده فرد مرده می باشد، این غضروف در مدت کوتاهی بینی خود را از دست می دهد و بینی دچار افتادگی می‌گردد .بهتر است در حد امکان از این غضروف استفاده نشود. اما غضروف های مصنوعی برای اصلاح نوک بینی مفید هستند و می توانند در دراز مدت نتایج خوبی از خود بر جای بگذارند. عیبی که غصروف‌های مصنوعی دارند این است که این غضروف های در معرض خطر عفونت و یا بیرون زدگی از پوست می باشند، اما غضروف های خود فرد مناسب ‌ترین غضروف در جراحی ترمیم افتادگی نوک بینی می باشد. 


جراح بینی این غضروف را از گوش خود فرد گرفته و با برداشتن این غضروف هیچ گونه عارضه‌ای سبب برهم زدن زیبایی و یا اختلال در شنوایی برای فرد نمی شود. تنها موردی که غضروف های گوش دارند این است که این غضروف ها از استحکام بالایی برخوردار نمی باشند در نتیجه برای ترمیم افتادگی نوک بینی خیلی مناسب نیستند. یکی دیگر از منابع غضروف برای فرد، استفاده از غضروف دنده می باشد. این غضروف بسیار مستحکم و موثر بوده و در جراحی ترمیم افتادگی نوک بینی از موفقیت بسیار بالایی برخوردار است. اما تنها ایرادی که این غضروف ها دارند برشی است که برای برداشتن غضروف بر روی سینه زده می شود. غضروف دنده برای اصلاح افتادگی نوک بینی می تواند نتایج مفید و موثری بر جای بگذارد. در نتیجه در جراحی ترمیم افتادگی نوک بینی، اگر غضروف مناسبی برای تقویت غضروف های نوک بینی پیوند زده شود، افتادگی در نوک بینی ترمیم و اصلاح خواهد شد و می تواند نتایج خوبی که بر جای گذاشته است در مدت زمان بسیار طولانی ماندگار و درخشان باشد. اهمیت چسب زدن در جلوگیری از افتادگی نوک بینی؛ یکی از مهم‌ترین نکاتی که می تواند از افتادگی سر بینی جلوگیری کند، چسب زدن صحیح و اصولی است. با این که استفاده از چسب، ممکن است باعث خارش و ناراحتی شود، اما وجود آن ضروری و لازم است. استفاده از چسب برای افرادی که پوست ضخیم‌تری دارند اهمیت ویژه‌ای پیدا می کند، زیرا احتمال تورم و افتادگی نوک بینی در این افراد بیشتر است. هدف از چسب بینی کاهش مؤثر و مدیریت تورم و همچنین کاهش فضای بین پوست‌واستخوان زیرین است که نتیجه قابل مشاهده‌تر و زیباتری دارد. علاوه بر این، چسباندن بینی بعد از جراحی بینی برای کمک به حمایت از بافت‌ها و بهبودی مناسب توصیه می شود. استفاده از چسب می تواند به کنترل وضعیت نوک بینی بعد از عمل و ایجاد ثبات در ساختار‌های جدید بینی کمک کند. 

بنابراین عموماً پزشکان زیبایی توصیه به استفاده از چسب تا چندین هفته بعد از عمل می کنند. معمولاً وقتی برای برداشتن آتل و کشیدن بخیه به پزشک مراجعه می کنید، جراح به شما یاد می دهد که چگونه بینی خود را به‌درستی چسب بزنید. در پاسخ به سؤال نوک بینی بعد از عمل چقدر پایین میاد در صورت استفاده از چسب، باید گفت، میزان افتادگی بینی با استفاده اصولی و صحیح از چسب کاهش می‌یابد. نکاتی برای جلوگیری از افتادگی نوک بعد از جراحی بینی؛ بخش زیادی از فرایند افتادگی بینی، تحت‌تاثیر مراقبت‌های نادرستی است که پس از جراحی رخ می دهد، بروز برخی مسائل می تواند پاسخ به سؤال نوک بینی بعد از عمل چقدر پایین میاد را با چالش‌های فراوان روبه‌رو کند. رعایت نکات ریز و درعین‌حال مهم می تواند جلوه بهتری به فرم بینی شما دهد. در اینجا برخی از مهم‌ترین نکات را به‌منظور جلوگیری از تورم و افتادگی، با هم بررسی می کنیم. فعالیت بیش از حد تورم و امکان شل‌شدن بینی را بیشتر می کند، بنابراین در چند هفته آینده پس از جراحی استراحت کنید و از فعالیت سنگین و شدید بپرهیزید. سرتان را بالاتر از قفسه سینه و قلب نگه دارید، این امر ضمن کمک به بهبود تنفس، از احتمال خون‌دماغ شدن و تورم و درد شدید بینی جلوگیری می کند. سعی کنید بافت اضافی در ناحیه متورم را به‌آرامی ماساژ دهید. به استفاده از یخ ادامه دهید و هر روز عکس بگیرید. به‌این‌ترتیب، روزانه متوجه تغییرات کوچکی خواهید شد که در غیر این صورت ممکن است متوجه آن نشوید. چسب زدن را جدی بگیرید و سعی کنید آن را بادقت و حوصله انجام دهید. اگر تورم بعد از چند ماه از بین نرفت، از پزشک خود بپرسید که آیا کاندید مناسبی برای تزریق استروئید هستید یا خیر. در این شرایط، تزریق مقدار کمی استروئید در ناحیه متورم می تواند تفاوت بزرگی در پاسخ به پرسش نوک بینی بعد از عمل چقدر پایین میاد ایجاد کند.


روش رفع افتادگی نوک بینی

یکی از معیارهای بسیار موثر در زیبایی بینی، میزان استاندارد نوک بینی است که پس از جراحی در مدل طبیعی باید در راستای پل بینی باشد. البته در جراحی بینی فانتزی عروسکی یا نیمه فانتزی نوک بینی بالاتر از راستای پل بینی قرار می گیرد. چنانچه بالا بودن نوک بینی پس از عمل از محدوده استاندارد کمتر باشد، اصطلاح بینی افتاده به آن اطلاق می گردد. یکی از مشکلاتی که ممکن است پس از عمل زیبایی بینی رخ دهد، افتادگی بینی است که به دلایل مختلف مانند عدم تبحر جراح، عدم مراقبت های بعد از عمل، افزایش سن و برخورد ضربه به بینی ایجاد شود. البته افتادگی بینی پس از عمل ممکن است، بلافاصله بعد از عمل مشاهده نشده و مدتها پس از عمل نمایان شود. علت افتادگی بینی پس از عمل جراحی را می توان به دو دسته وابسته به بیمار و وابسته به روند عمل تقسیم بندی کرد. دلایل وابسته به بیمار به طور معمول به میزان مراقبت های بعد از جراحی بینی بستگی داشته و دلایل وابسته به عمل نیز بر تکنیک های مورد استفاده جراح و تجربه او دلالت دارد. برای رفع افتادگی نوک بینی، باید از تکنیک‌‌های تقویتی استفاده کرد؛ یعنی غضروف های مستحکمی را به نوک بینی پیوند زد و جلوی افتادگی را گرفت. از آنجایی که در جراحی اولیه، احتمالا بخشی از غضروف های بینی برداشته شده، این کار با مشکلاتی همراه خواهد بود. برای مثال یکی از بخش‌هایی که معمولا در تقویت ساختار نوک بینی از آن غضروف اضافی برداشته می شود، تیغه میانی بینی یا سپتوم است. با این حال وقتی بینی درست جراحی نشود، به احتمال زیاد در تیغه میانی بینی نیز غضروف زیادی برای برداشتن وجود نخواهد داشت. در این صورت باید از جای دیگری این غضروف را برداشت. یعنی یا از بدن خود فرد غضروف تهیه کرد و یا از بدن دیگری و همچنین غضروف مصنوعی نیز یکی دیگر از راه‌های تقویت نوک بینی است. غضروف فرد دیگر: می توان غضروف مورد نیاز را از بینی شخص دیگری به بدن فرد پیوند زد که این کار معمولا انجام نمی شود. همچنین خطر پس زدن عمل و یا عفونت بعد از عمل بینی نیز وجود خواهد داشت. 


غضورف مصنوعی: با پیشرفت فناوری، غضروف های مصنوعی ساخته می شوند که مانند غضروف طبیعی عمل می کنند. کار گذاشتن این غضروف ها، نوک بینی را بسیار خوش فرم می کند و ماندگاری بسیار بالایی نیز دارند. با این حال مشکل اصلی در استفاده از این غضروف ها این است که ممکن است به بینی و پوست آن آسیب برسد. برای مثال احتمال بیرون زدن غضروف از پوست بینی وجود دارد. لاله گوش: یکی دیگر از مناطقی که می توان از آن غضروف برداشت، لاله گوش است. بخش بیرونی گوش از غضروف ساخته شده است که برداشتن کمی از آن، مشکلی در زیبایی فرد ایجاد نمی کند. همچنین چون از بدن خود فرد برداشته شده، احتمال پس زدن آن توسط بدن وجود ندارد. با این حال مشکل اصلی اینجا است که معمولا غضروف گوش در بیشتر افراد بسیار نرم است و استحکام لازم را برای بالا نگه داشتن نوک بینی ندارد. غضروف دنده‌ها: منبع دیگر تامین غضروف از بدن خود فرد، استفاده از غضروف دنده‌ها است. در این روش با ایجاد یک شکاف ۴ تا ۵ سانتی‌متری می توان غضروف مورد نیاز و مستحکم را از دنده‌ها جدا کرد. تنها اشکال این روش، باقی ماندن رد برش پوست و جای بخیه‌ها است. البته در خانم‌ها این برش در زیر سینه‌ها زده می شود تا دیده نشود. 

به هر حال اصلاح نوک بینی معمولا به عنوان یک روش مکمل در مورد جراحی‌های زیبایی بینی کاربرد دارد. گاهی در برخی افراد واکنش طبیعی بدن به عمل بینی، انجام جراحی دوم را ایجاب می کند و نمی توان مشکل را ناشی از عمل نخست دانست. گاهی نیز خطای جراح و استفاده از تکنیک نامناسب موجب افتادگی نوک بینی بعد از عمل می شود. همچنین برخی مراجعان نیز خود اصرار دارند که نوک بینی آن ها بسیار نازک و سربالا شود و در این شرایط جراح باید حجم زیادی از غضروف ها را بردارد تا به این فرم دلخواه ولی غیر اصولی برسد. به همین دلیل همیشه توصیه می شود که برای انجام جراحی‌های زیبایی بهتر است به فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی مراجعه کنید تا شما را از تکنیک‌های درست عمل بینی و مشکلات جراحی غیراستاندارد آگاه کند. جراحی افتادگی نوک بینی چقدر علمی و دقیق است؛ بیش از نیم قرن از تکامل روش های مختلف جراحی بینی می‌گذرد و بسیاری از روش های عمل بینی مانند تیپ پلاستی یا جراحی نوک بینی، سال‌ها مورد بررسی و بهبود قرار گرفته است. به همین دلیل برای رفع هر نوع مشکلی که در بینی وجود دارد، یک روش اختصاصی و دقیق وجود دارد که به بهترین نتایج می‌رسد. جراحی نوک بینی یک روش مهم و قابل اعتماد است که کمک زیادی در دستیابی به زیبایی بینی می کند. 


برای افزایش دقت در طی روش تیپ پلاستی، باید کنترل غضروف های جانبی تحتانی را با دقت بیشتری انجام داد تا بهترین نتایج به دست بیاید. دو تن از دکترهای خارجی، حاذق و کار بلد، در تحقیقی که نتایج آن در سال دو هزار و هفده در ژورنال جراحی پلاستیک و زیبایی منتشر شده است، مزایای عمل تیپ پلاستی و جراحی رفع افتادگی نوک بینی را تشریح کرده‌اند: ما رویکرد و تکنیک غضروف های جانبی تحتانی آزاد شده با اتصالات جانبی دست نخورده را ارائه می دهیم که از طریق آن، غضروف های جانبی تحتانی بدون اتصال به آن ها جدا می شوند؛ در حالی که پایه‌های جانبی آن ها قسمت‌های جانبی سالم و دست نخورده می‌ماند. در واقع دستکاری کمتر غضروف های بینی و اصلاح هدفمند، موجب کمتر شدن میزان برش و بخیه، کاهش دوران بهبودی، افزایش کیفیت نتایج عمل و در نهایت از بین رفتن افتادگی نوک بینی با ماندگاری بسیار بالا، خواهد شد. در این پژوهش در مجموع یک هزار و هفتصد و پنجاه و دو بیمار متوالی تحت عمل جراحی نوک بینی قرار گرفتند. همه بیماران بین سال‌های یک هزار و نهصد و نود و نه تا دو هزار و چهارده تحت عمل جراحی نوک بینی قرار گرفتند. 

در طی تیپ پلاستی، غضروف های جانبی تحتانی کاملا از کلیه اتصالات آن ها جدا شد، در حالی که پایه های جانبی سالم باقی مانده بود. سپس روش بخیه و پیوند برای پیکربندی مجدد نوک بینی به کار گرفته شد. اجرای تکنیک‌های موثر در عمل تیپ پلاستی، با حفظ و کنترل دقیق زاویه نوک بینی از نظر تقارن و پیکربندی سه بعدی طبیعی، رسیدن به نتایج قابل قبول را تسریع کرده است. به علاوه این یک بستر خودکار و عملی است که در آن می توان تکنیک های غیر مخرب را به صورت ترکیبی و هم افزایی انجام داد. یعنی اصلاح افتادگی نوک بینی در کنار رفع دیگر مشکلات بینی، توسط جراح پلاستیک قابل انجام خواهد بود. همچنین در یک تحقیق دیگر توسط تیم جراحی یک دکتر خارجی از کشور ایتالیا در سال دو هزار و هفده، نتایج مثبت و قابل قبول عمل افتادگی نوک بینی مورد تایید قرار گرفت. بر اساس این پژوهش به منظور موفقیت آمیز بودن عمل جراحی نوک بینی و رفع افتادگی، شناسایی خصوصیات تشریحی و چارپوبی خود نوک بینی بسیار مفید است. برای ارزیابی موقعیت نوک بینی ممکن است زاویه بین لب و بینی، محور بین سوراخ‌ ها، زاویه چرخش نوک با توجه به صفحه فرانکفورت و زاویه ستونی صورت، اندازه گیری شود. 


در واقع دقت بسیار زیادی روی اصول و استانداردهای زیبایی شناسی صورت، باید انجام شود. در این بررسی که روی چهل و یک کیس انجام شد، روش های مختلف جراحی به صورت تکی یا ترکیبی به کار گرفته شد که در نهایت، نتایج بعد از عمل و مقایسه آن ها با قبل از عمل بینی بیماران، میزان قابل قبولی از اصلاح زاویه نوک بینی و رفع افتادگی را نشان می دهد. تا چند روز بعد عمل بینی باید سربالا باشد؛ اصلی ترین علت افتادگی نوک بینی از دید جراحان بینی و بسیاری از متخصصان عدم رعایت مراقبت های بعد از رینوپلاستی است. یکی از بهترین کار هایی که می توانید بعد از جراحی زیبایی بینی به عنوان مراقبت های بعد از عمل بینی و برای بدن خود انجام دهید استراحت است. این ساده به نظر می رسد، اما بعد از جراحی بینی، خوابیدن و استراحت صحیح آنچنان هم که به نظر می رسد آسان نیست! حقیقت این است که بینی بعد از جراحی بسیار حساس و ظریف است و محافظت از بینی در برابر آسیب های تصادفی بسیار مهم است. بنابراین هنگامی که چشمان خود را می بندید و به سرزمین رویایی می روید، بسیار آسان است که غلت بزنید و ناخواسته صورت خود را صاف کنید یا حتی هنگام نشستن و نگاه کردن به گوشی یا خواندن یک کتاب سر خود را پایین بگیرید. اما این پایین گرفتن سر به ضرر شما تمام می شود و عایدی جز افتادگی نوک بینی بعد از رینوپلاستی ندارد. بهترین حالت خوابیدن در حالت سر بالا است. این نگه داشتن سر به سمت بالا باعث کاهش تورم و کاهش احتقان بعد از جراحی بینی می شود. اگر به پهلو بخوابید، حین خواب احتمالاً سوراخ پایین بینی مسدود می شود و از آنجایی که نمی توانید بینی خود را باد کنید، این گرفتگی می تواند ناراحت کننده باشد. بنابراین به نظر می رسد که خوابیدن به پشت بهترین سناریو برای خواب بعد از جراحی بینی است. می توانید چند بالش اضافی بردارید و آن ها را به مدت چند روز پس از جراحی کنار صورت خود قرار دهید تا هنگامی که خواب هستید سرتان نچرخد و به اطراف مایل نشود. اما سوالی که ذهن بیشتر بیماران را درگیر می کند این است که تا چند روز بعد عمل بینی باید سربالا باشد. بد نیست بدانید که سرعت بهبودی بدن پس از جراحی زیبایی شگفت انگیز است. هفته اول بحرانی ترین دوره برای بهبود جراحی بینی است و پس از هفت تا ده روز، بیماران می توانند کمی در مورد حالت خوابیدن و نگه داشتن یر خود به سمت بالا راحت تر باشند. مراقب باشید از وارد کردن فشار به بینی خودداری کنید و اگر می توانید به راحتی به پشت بخوابید و سر خود و متعاقبا بینی خود را به سمت بالا نگه دارید. خوابیدن به پهلو بعد از جراحی بینی نه تنها ناراحت کننده است، بلکه می تواند با ایجاد کبودی و تورم اضافی، زمان بهبودی شما را طولانی تر کند و از آن ترسناک تر، می تواند نوک بینی شما افتاده کند. برای جلوگیری از این افتادگی نوک بینی بعد از جراحی بینی، باید به مدت شش هفته بعد از عمل، سر خود را هر شب بالا نگه دارید. یکی از ساده ترین راه ها برای انجام این کار این است که سر خود را روی دو یا سه بالش قرار دهید یا از یک فوم یا تکیه گاه برای سر خود استفاده کنید. به علاوه خوابیدن در صندلی خواب نیز به خوبی جواب می دهد.


علت افتادگی بینی بعد از عمل

علت افتادگی نوک بینی چیست؛ افتادگی نوک بینی به دلایل و علت‌های مختلفی ایجاد خواهد شد که برای ترمیم آن باید علت آن توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود. ایت دلایل عبارتند از وارد شدن آسیب به بینی بر اثر ضربه در ورزش یا سوانح، بالا رفتن سن، بر اثر نیروی جاذبه زمین، جراحی ناموفق بینی در صورتی که جراحی بینی به شکل نادرستی انجام شود و موجب ضعیف شدن غضروف نوک بینی شود، عوامل ژنتیکی و ارثی، نبودن بافت غضروفی پشتیبان در نوک بینی، بعضی از کودکان در بدو تولد دچار این مشکل هستند. پس از این مشکل باید به دنبال ترمیم افتادگی نوک بینی باشیم. نوک بینی هر فردی نسبت به صورت او در زوایای متفاوتی قرار دارد. در برخی از گروه های قومی بینی به طور طبیعی پایین تر از دیگران قرار است. افرادی که در کشورهای مدیترانه ای زندگی می کنند، اغلب از نظر ژنتیکی در مقایسه با دیگران بیشتر احتمال افتادگی نوک بینی دارند، اما افتادگی بینی بعد عمل به این معنی است که ممکن است نوک بینی فرد به جای اینکه به سمت جلو قرار داشته باشد و کمی به سمت بالا متمایل باشد، خم شده و به سمت پایین تغییر شکل می دهد. مراجعه به یک متخصص توانا که دارای تجربه و تخصص کافی در زمینه ی عمل بینی باشد بسیار مهم است و می تواند عوارض بعد از عمل بینی مانند افتادگی بینی را کاهش دهد. چه کارهایی باعث افتادگی بینی بعد عمل می شود. راه های درمان و ترمیم این مشکل چیست. بیشترین و شایع‌ترین مشکلاتی که در بینی افراد وجود دارد، افتادگی نوک بینی می باشد. خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم و روش های مختلف جراحی زیبایی بینی ترمیم افتادگی نوک بینی به راحتی انجام می شود. در طی جراحی برای ترمیم افتادگی نوک بینی جراح بینی از پیوند غضروف های قوی به نوک بینی برای عمل ترمیم انجام می دهد و همین امر سبب زیبایی بینی می شود. البته می توان برای ترمیم از غضروف هایی مثل، غضروف های مصنوعی، غضروف های خود فرد، غضروف اشعه دیده فرد مرده و غیره استفاده کرد. افتادگی نوک بینی یا به علت افزایش سن، یا پس از جراحی اولیه و همینطور به دلیل آسیب وارد شدن به بینی رخ خواهد داد، و این امر موجب کاهش زیبایی صورت فرد شده و اعتماد به نفس افراد را کاهش خواهد داد. در برخی از موارد نیز منجر به ایجاد مشکلات تنفسی در فرد خواهد شد. بنابراین برای اصلاح و ترمیم آن به بهترین شکل افراد به بهترین جراح بینی مراجعه خواهند کرد. علت افتادگی بینی بعد عمل جراحی؛ افتادگی بینی بعد از عمل بینی استخوانی و عمل بینی گوشتی به دو عامل اصلی وابسته است. عدم رعایت و مراقبت‌ های بعد از عملبه شکل درست چگونگی جراحی این دو علت افتادگی بینی عمل شده هستند. پزشک از طریق معاینه و درخواست عکس افتادگی بینی بعد عمل برای درمان اقدام می کند. چه کارهایی باعث افتادگی بینی عمل شده می شود؛ سن عمل بینی عامل مهمی در افتادگی است. اگر جراحی بینی باز یا عمل بینی بسته در سن بالا انجام شود احتمال افتادگی بینی بعد عمل نیز بیشتر است، زیرا با افزایش سن تکیه گاه های نوک‌ بینی ضعیف تر شده و باعث می شوند تا نوک بینی آویزان جلوه کند. یکی دیگر از دلایل افتادگی بینی بعد از جراحی ضربه ناگهانی است. ضربه به بینی بعد از عمل، اصابت شئ، زمین خوردن، تصادف و غیره دچار نوک بینی را بعد از جراحی به شدت تحت تاثیر قرار می دهند. نوع بینی نیز دیگر دلیل افتادگی بینی بعد عمل است. یکی از مهمترین و حساس ترین جراحی های بینی است. این نوع بینی چون دارای غضروف های زیاد و ضعیف است در صورت عدم مهارت پزشک و مراقبت صحیح حین عمل و بعد از آن نسبت به دیگر انواع بینی سریعتر دچار افتادگی خواهد شد. یک جراح متخصص فک و صورت، جراح گوش، حلق و بینی و جراح پلاستیک که در زمینه های مختلف مانند جراحی سر و گردن، آندوسکوپی سینوس و عمل انحراف بینی تخصص و مهارت دارد، می تواند نقش مهمی در کاهش این مشکلات داشته باشد. تکنیک‌های اشتباه عمل؛ باید بدانید اگر جراح از تکنیک‌های قدیمی برای عمل زیبایی بینی استفاده کند، همین امر می تواند باعث افتادگی نوک بینی شما شود. اگر پزشک جهت تقویت غضروف های نوک بینی، روش اصولی و تکنیک درست را انتخاب نکند، قطعا ظاهر بینی شما به هم می ریزد و همچنین ممکن است در تنفس دچار مشکل شوید. انواع جراحی بینی و تاثیر آن در افتادگی؛ یکی از دلایل انجام جراحی‌های زیبایی بینی، از بین بردن افتادگی نوک بینی و ایجاد زاویه مناسب در آن است. یعنی نوک بینی کمی سربالا شود و از لب‌ها فاصله بگیرد. حال در این میان اینکه با توجه به فرم اولیه بینی، مانند گوشتی یا استخوانی بودن آن، چه تکنیکی به کار گرفته شود، در کنترل افتادگی نوک بینی بسیار موثر خواهد بود. به طور کلی دو دسته جراحی بینی از این دید وجود دارد: جراحی کاهشی و جراحی تقویتی. در جراحی‌های کاهشی، همانطور که گفته شد، با برداشتن و کم کردن اندازه غضروف ها، بینی کوچک و سربالا می شود. اما به دلیل وجود تورم در بینی، حتی تا چند ماه نیز مشکل افتادگی نوک بینی بعد از عمل نمود پیدا نخواهد کرد. پس از رفع ورم بینی، کم کم نوک بینی که از استحکام کافی برخوردار نیست پایین می‌آید. مطالعه مقاله علل ورم بینی بعد از عمل و روش های درمان آن را پیشنهاد می دهیم. از سوی دیگر اما جراحی‌های تقویتی بر اساس ایجاد استحکام بیشتر در نوک بینی شکل گرفته‌اند. معمولا در بینی‌های گوشتی که پوست و بافت بینی ضخیم‌تر است، این نوع جراحی بیشتر انجام می شود. در واقع به دلیل زیرسازی و کارگذاشتن غضروف بیشتر در نوک بینی، فضای اضافی در نوک بینی از بین می‌رود و بافت‌های چربی دیگر فرصت رشد در بینی را پیدا نمی کنند. این تکنیک از تغییر فرم و گوشت آوردن بینی گوشتی بعد از عمل جلوگیری می کند. همچنین مانع از افتادگی نوک بینی بعد از عمل نیز می شود. در جراحی بینی‌های استخوانی نیز بنا به تشخیص جراح می توان از این روش برای جلوگیری از افتادگی نوک بینی استفاده کرد. در واقع شاید پیش از عمل بینی‌های بزرگ و افتاده به نظر برسد که باید از میزان غضروف نوک بینی کم شود تا افتادگی و بزرگ بودن آن رفع گردد؛ در حالی که باید غضروف ها به شکل مناسبی کار گذاشته شوند تا در آینده مانع از پایین آمدن نوک بینی گردند. همچنین می توان با تقویت اسکلت بینی، به تقویت آن ماهیت حمایتی در آناتومی بینی پرداخت. این کار در بلند مدت نتیجه خود را نشان خواهد داد. باید به این نکته اشاره شود که زیبایی چهره و تناسب میان بینی و دیگر عناصر صورت، بر اساس یک سری استاندارد زیبایی شناسی انجام می شود. جراح شما پیش از انجام عمل بینی، تمامی این اندازه‌ها را بررسی خواهد کرد تا نتیجه و فرم نهایی بینی شما با این اصول همخوانی داشته باشد. برای مثال زاویه‌ای که خط فرضی میان پشت لب و نوک بینی با پشت لب و نوک لب بالا می‌سازد نباید از یک صد و پنج درجه تا یک صد و ده درجه بیشتر شود. حال با توجه به این که افتادگی نوک بینی ناگزیر رخ خواهد داد و این زاویه کمتر می شود، معمولا جراح ماهر کمی زاویه نوک بینی را بیشتر از مقدار مورد انتظار در نظر می‌گیرد. به این ترتیب هنگام عمل جراحی، نوک بینی را بیشتر از حد معمول بالا می‌برد. این کار کمک می کند تا پس از رخ دادن افتادگی، باز هم فرم بینی متناسب باقی بماند. در جراحی بینی خانم‌ها، این افزایش زاویه میان نوک بینی و لب‌ها گاهی تا ده درجه بیشتر از حد نرمال خواهد بود و به یک صد و بیست درجه می‌رسد. به این ترتیب با کاهش این زاویه و ایجاد افتادگی، باز هم زاویه نوک بینی به یک صد و پنج تا یک صد و ده درجه می‌رسد که کاملا مناسب خواهد بود.


عوامل غیر جراحی در افتادگی نوک بینی؛ بعد از عمل هرچقدر هم جراح از تکنیک‌های درست در عمل بینی استفاده کند، باز هم نمی توان نقض مراقبت‌های پس از جراحی را نادیده گرفت. پس از عمل بینی، مدتی طول خواهد کشید تا پوست بینی به استخوان کاملا متصل شود. در واقع اگر حمایت خارجی وجود نداشته باشد، به دلیل وجود جاذبه زمین، پوست بینی به سمت پایین متمایل خواهد شد. مواردی وجود دارد که با رعایت آن ها، فرایند بهبود بینی سریعتر انجام می شود و استحکام بینی حفظ خواهد شد: بالا نگه داشتن سر چسب زدن اصولی بینی بعد از عمل برای محکم نگاه داشتن پوست بینی در جای خود شیوه خوابیدن درست خودداری از مصرف نمک، الکل و دخانیات مصرف مواد غذایی مفید مانند میوه‌جات و ماهی و تغذیه مناسب بعد از عمل بینی وارد نکردن هر گونه فشار به بینی و ماهیچه‌ها و پوست اطراف آن با این حال اگر بنا به هر دلیلی، چه خطای جراح، چه رعایت نکردن اصول مهم در مراقبت بعد از عمل و چه واکنش طبیعی بیولوژیکی بدن شما به جراحی، بینی دچار افتادگی شد، دیگر نمی توان با چسب زدن آن را اصلاح کرد. استفاده بیش از اندازه از چسب تنها باعث ایجاد مشکلات پوستی، زخم و جوش می شود. در چنین شرایطی باید به یک جراح فوق تخصص زیبایی مراجعه کنید تا عمل ترمیم بینی شما را انجام دهد. 

عدم رعایت توصیه های بهداشتی؛ پس از جراحی بینی توجه نکردن به مراقبت های بهداشتی بعد از عمل زیبایی، می تواند باعث مشکلاتی مانند تغییر نوک بینی و ورم شود. عواملی مانند ضربه به بینی پس از جراحی، پایین انداختن بیش از حد سر، استفاده زیاد از گوشی همراه، می توانند موجب افتادگی نوک بینی شوند. انجام مراقبت های بهداشتی به صورت دقیق بعد از عمل بینی، در میزان پایین آمدن نوک بینی بعد از جراحی نقش بسزایی دارد. پس تا حد امکان سعی کنید که به بینی خود کمترین فشار وارد کرده تا دیگر نیاز به جراحی ترمیمی پیدا نکنید. عارضه افتادگی نوک بینی یکی از مهم ترین مشکلات جراحی بینی است که با مراجعه به پزشک متبحر و رعایت دقیق نکات بهداشتی بعد از عمل می توانید از پایین آمدن نوک بینی جلوگیری کنید. ما به شما توصیه می کنیم که به دانش و تجربه جراح بسیار اهمیت دهید، زیرا اگر افتادگی نوک بینی بیش از حد باشد، نه تنها بر زیبایی شما تاثیر دارد، بلکه ممکن است که دچار مشکلات تنفسی هم شوید. یک جراح ماهر تا حد امکان، به دنبال ایجاد نتیجه‌ای طبیعی است که با ویژگی‌های صورت بیمار در تعادل باشد. بنابر این ما به شما پیشنهاد می کنیم که به نمونه کارهای جراح بینی مربوطه توجه کرده و پس از اطمینان از مهارت پزشک،بینی خود را عمل نمایید.


این کار به شما کمک می کند تا بعد از عمل بینی با مشکلاتی مانند افتادگی نوک بینی کمتر مواجه شوید. چنان چه به دنبال رضایت کامل از عمل بینی هستید ، حتماً توصیه می کنیم به یک دکتر با تجربه و متخصص مراجعه کنید. افتادگی نوک بینی با افزایش سن؛ پژوهش‌ها نشان می دهد که با افزایش سن و کاهش خاصیت کشسانی پوست، افتادگی نوک بینی بیشتر می شود. در سال دو هزار و پانزده یک دکتر متخصص به همراه تیم جراحی خود نتایج بررسی‌های خود را روی افراد بالای پنجاه سال منتشر کرده است: با افزایش سن، پوست قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و ترکیبی از شکلاتی همچون کاهش اسکلت بینی همراه با پوست غیر الاستیک پوشانده شده روی آن، افزایش حجم پوست و مواردی از این دست، نتیجه ضعیف بعد از عمل بینی و ایجاد افتادگی نوک بینی را فراهم می کند. به همین دلیل ما یک روش جراحی شامل برداشتن عدسی شکل پوست را به عنوان بخشی از جراحی زیبایی بینی در دوازده بیمار بزرگتر از پنجاه سال مورد بررسی قرار دادیم تا نتیجه زیبایی را بهبود بخشد. در این دوازده بیمار، پوست بینی به اندازه یک و شش دهم سانتیمتر بریده شد. البته نازک و غیر الاستیک بودن پوست، انجام این تکنیک را دشوار می کند.

با این حال هیچ یک از این دوازده مورد، عوارض و مشکلاتی را تجربه نکردند و پس از یک سال بهبودی کامل و اصلاح بینی بدون افتادگی نوک آن، به دست آمد؛ به طوری که هیچ جای زخمی نیز در نهایت باقی نماند. آیا ترمیم افتادگی بینی بعد عمل امکان پذیر است؛ افتادگی تیغه بینی بعد از عمل نیز مانند افتادگی بینی ممکن است اتفاق بیفتد و آزار دهنده باشد، اما برای ترمیم افتادگی بینی بعد از عمل چه باید کرد. آیا عمل ترمیمی بینی می تواند راه حل خوبی باشد. علت افتادگی بینی بعد عمل هر چه باشد، جراحی زیبایی بینی مطمئن ترین راهی است که می تواند به بهبود این شرایط و درمان افتادگی کمک کند. از آنجا که یکی از محکم ترین تکیه گاه های بینی تیغه بینی است. هنگامی که این قسمت صاف است، احتمالا بهترین لنگر برای قرار دادن نوک بینی است. می توان از بخیه ها برای چسباندن انتهای سپتوم به غضروف های نوک بینی استفاده کرد. موقعیت جدید بینی را در قسمت نوک و تیغه می توان قبل از جراحی تعیین کرد و معمولا جراح می تواند به موقعیتی نزدیک به هدف تعیین شده، دست پیدا کند. گاهی اوقات سپتوم بیش از حد فلاپی است و ممکن است نیاز به اضافه کردن پیوندهای اضافی مانند پیوند غضروف باشد.


 شاید بپرسید نوک بینی بعد از عمل چقدر پایین میاد و آیا این میزان در جراحی تاثیر می گذارد. میزان تغییر و کشیدگی بینی به سمت پایین و جابجایی افتادگی بینی بعد عمل به عوامل مختلفی مانند سن، تکنیک جراحی، میزان تروما و غیره بستگی دارد. بعد از عمل برای داشتن بهترین نتیجه معمولا نوک بینی مردان در حالت نود درجه نسبت به صورت قرار می گیرد. نوک‌ بینی زنان معمولا هنگامی که کمی بیشتر به سمت بالا چرخانده می‌ شود، بهترین ظاهر را دارد. هنگام درمان افتادگی نوک بینی باید مراقب بود که نوک آن خیلی به سمت بالا نچرخد. این می‌ تواند باعث شود که بینی بیش از حد فانتزی به نظر برسد. همچنین وقتی از جلو به بینی نگاه می شود، ممکن است سوراخ‌ های بینی به شکل بدی جلوه کنند. درمان افتادگی بینی با چسب نیز امکان پذیر است. چسب بینی علاوه بر اینکه میزان ورم بعد از عمل بینی را کاهش می‌ دهد، می‌ تواند به شکل گیری صحیح بینی کمک کند و مانع افتادگی بینی بعد عمل شود. مراقبت‌ های پس از ترمیم افتادگی نوک بینی؛ بالا نگه داشتن سر از بدن برای کاهش تورم، استفاده از کمپرس یخ برای کاهش تورم و کبودی، خودداری از لمس کردن و ماساژ دادن ناحیه جراحی شده، پیاده روی برای جلوگری از یبوست، خودداری از مصرف الکل و دخانیات تا زمان مقرر تجویز شده پزشک، خودداری از انجام فعالیت‌هایی مانند شنا، سونا، استخر، جکوزی، خودداری از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، خودداری از انجام ورزش‌ها و فعالیت‌های سنگین. جمع بندی علل افتادگی بینی بعد از جراحی بینی از این قرار است. دلایل متعددی وجود دارد که چرا این اتفاق رخ می دهد. در بیشتر موارد، چنین کاهشی قابل پیش بینی و قابل پیشگیری است. عمل بینی توسط جراح غیر متخصص و بی تجربه، رعایت نکردن مراقبت های بعد از عمل بینی و نداشتن استحکام غضروف نوک بینی. همانطور که می دانید علل اصلی افتادگی بینی انجام عمل بینی توسط جراح غیر متخصص است. زیرا در میان جراحان متخصص عمل بینی کاملاً شناخته شده است، که همیشه مقداری انقباض رو به پایین نوک بینی وجود دارد جراح باید در طول برنامه ریزی عمل شما و در حین اجرای آن پیش بینی کند و اجازه ندهد که افت پیش بینی شده ایجاد شود. همانطور که در بالا گفته شد یکی دیگر از دلایل افتادن نوک بینی ضعیف بودن غضروف نوک بینی است اگر جراح بینی تشخیص ندهد که غضروف نوک بینی ضعیف است و پس از برداشتن قسمتی از آن برای باریک کردن قسمت پایینی بینی، غضروف نوک بینی نمی تواند وضعیت خود را حفظ کند، در این حالت افتادگی نوک بینی رخ می دهد. ارزیابی اینکه غضروف بینی شما ضعیف است یا نه. باید در مشاوره قبل از عمل انجام شود زیرا جراحان متخصص عمل بینی می توانند مقدار استحکام غضروف های بینی را تشخیص دهند و تخمین بزنند که چند درصد از استحکام را می توان پس از برداشتن بخشی از غضروف حفظ کرد. رینوپلاستی یک عمل پیچیده است که نیاز به نحلیل و برنامه ریزی جراح متخصص عمل بینی، مبتنی بر تغییرات پیش بینی شده و مهم تر از همه به عملکرد پزشک در طول انجام عمل بینی بستگی دارد.

ثبت درخواست مشاوره از کلینیک آرمانفر

شما گرامیان می توانید برای دریافت مشاوره تخصصی در زمینه جراحی زیبایی بینی، پوست، فک و صورت ثبت درخواست نمایید. 

سخن پایانی افتادگی نوک بینی بعد از عمل

همان طور که در مطالب فوق ذکر شد افرادی که نوک بینی افتاده یا دفرمه دارند می توانند جهت زیباتر کردن ظاهر بینی خود اقدام به عمل جراحی نوک بینی کنند، میزان بالا بردن نوک بینی و سایر تغییرات پس از بررسی بینی توسط جراح در جلسات قبل از جراحی مشخص می شود. همچنین برای جلوگیری از بروز هر گونه عارض ای پس از جراحی لطفا در انتخاب جراح دقت کافی را داشته باشید و مراقبت های قبل و بعد از عمل را رعایت کنید. بینی برجسته ترین عنصر چهره انسان است. به همین دلیل داشتن بینی زیبا و خوش فرم برای خانم ها و آقایان بسیار مهم است. یکی از موضوعات کنجکاوی افرادی که می خواهند جراحی زیبایی بینی انجام دهند این است که آیا نوک بینی آن ها بعد از عمل بینی هم افتادگی پیدا می کند. در حقیقت باید گفت وضعیتی که به دلیل سر خوردن نوک بینی از سطح بینی به سطح پایین تر رخ می دهد، افتادگی بینی نامی ده می شود. پایین بودن نوک بینی ممکن است باعث باریک شدن زاویه بین بینی و لب ها شود و ظاهری زیبا و نامطلوب برای فرد ایجاد کند. همچنین می ‌تواند ظاهری پیرتر و خسته‌تر از آنچه که شخص است ایجاد کند. با بالا رفتن سن افراد، ممکن است در بافت‌های صورت و نوک بینی، مانند تمام بافت‌های بدن، کمی جابجایی به سمت پایین به دلیل اثر جاذبه ایجاد شود، اما افتادگی نوک بینی بعد از عمل بینی هم یک پدید رایج و جزئی از عوارض جانبی برخی رینوپلاستی ها محسوب می شود. بعد از جراحی بینی، بینی به اندازه کافی سربالا به نظر می رسد زیرا بافت های بینی سفت هستند اما نوک بینی ممکن است بعد از جراحی به دلیل کشش ناکافی و سفتی بافت ها جابجا شود. این عارضه بیشتر پس از انجام عمل زیبایی بینی در افراد مسن، در افرادی با پوست چرب و ضخیم و در افرادی که بینی بسیار بزرگ در مقایسه با صورت خود دارند، می تواند رخ دهد. در جراحی های زیبایی بینی، پزشکان ممکن است ترجیح دهند نوک بینی را کمی بیشتر به سمت بالا قرار دهند، زیرا نوک بینی در طول سال ها کمی سقوط می کند. این میزان افتادن نیز ممکن است بسته به تکنیک اعمال شده در جراحی بینی متفاوت باشد. اما مهمترین عامل جلوگیری از افتادگی نوک بینی بعد از جراحی رینوپلاستی، رعایت بی کم و کاست مراقبت های بعد از عمل بینی است. در این مطلب علت افتادگی نوک بینی بعد از عمل و عوامل موثر بر آن را توضیح دادیم. اگر شما هم تجربه ای در این زمینه دارید می توانید آن را با ما به اشتراک بگذارید. افتادگی نوک بینی بعد از عمل معمولا به دو دلیل عمده رخ می دهد؛ تکنیک نامناسب در جراحی بینی و مراقبت نکردن درست پس از جراحی. برای جلوگیری و یا رفع افتادگی بینی بعد از عمل بهتر است به جراح ماهر و فوق تخصص مراجعه کنید. افتادگی نوک بینی بعد از عمل جراحی، مشکل شایعی است که در جراحی‌های غیر اصولی بیشتر دیده می شود. این مشکل وقتی رخ می دهد که جراح بدون توجه به جنس بینی و با استفاده از تکنیک‌های قدیمی، تنها به کاهش حجم غضروف بینی می‌پردازد. در چنین شرایطی استحکام نوک بینی کم می شود و با گذشت زمان دچار افتادگی خواهد شد. برای جلوگیری از افتادگی نوک بینی بعد از عمل باید تکنیک‌های تقویت نوک بینی با غضروف را به کار گرفت. یعنی به جای کاهش حجم غضروف، ساختار بینی را با کار گذاشتن غضروف های مستحکم، تقویت کرد. وجود این غضروف ها به بینی فرم مناسب می دهد و مانع از افتادگی آن می شود. حال باید برای عمل بینی به چه پزشکی مراجعه کرد تا این مشکل پیش نیاید و اگر بینی دچار افتادگی بعد از عمل شد باید چه کار کرد. 


افتادگی نوک بینی بعد از عمل به معنی پایین‌تر آمدن نوک بینی از حد استاندارد آن است. در جراحی زیبایی بینی، معمولا بین نوک بینی و لب‌های بالا یک زاویه متناسبی ایجاد می شود تا بینی فرد خوش فرم شود. این زاویه باید برای خانم‌ها بین نود و پنج تا یک صد و پنج و حداکثر یک صد و ده درجه باشد و در آقایان نیز بین نود تا نود و پنج درجه یا حداکثر یک صد درجه مناسب خواهد بود. اگر زاویه نوک بینی بیشتر شود، در اصطلاح دماغ عروسکی یا فانتزی ایجاد می شود. اگر این زاویه کمتر باشد، افتادگی نوک بینی وجود خواهد داشت. در عمل جراحی بینی گوشتی، افتادگی نوک بینی بیشتر رخ می دهد، به ویژه اگر عمل توسط جراح فوق تخصص انجام نشده باشد. چرا که امروزه با انجام تکنیک‌هایی می توان استحکام نوک بینی را افزایش داد و از این افتادگی جلوگیری کرد به شرط اینکه این عمل توسط بهترین متخصص جراحی بینی انجام شود. البته افتادگی نوک بینی گاهی ممکن است نتیجه مراقبت نکردن صحیح فرد مانند بالا نگه داشتن سر و یا عدم چسب زدن مناسب باشد. درصورتی که این موارد به خوبی رعایت شود، جراحی نیز توسط فوق تخصص پلاستیک انجام شود و تکنیک‌های مناسب و تقویت نوک بینی به کار گرفته شود، احتمال افتادگی نوک بینی بعد از جراحی بسیار کم خواهد بود. 

تخلیه و اصلاح نوک بینی با زاویه کم بین بینی و صورت، یک تغییر شکل معمول است که در جراحی‌های زیبایی بینی انجام می شود. با این وجود گاهی منجر به ظاهر بینی افتاده با حالت کشیده می شود که به آن افتادگی نوک بینی گفته می شود. در این افراد، روش های مختلفی برای رفع افتادگی نوک بینی و دستیابی به چرخش و زاویه مطلوب نوک بینی وجود دارد مانند پیوند کشش تیغه جلویی، پیوند امتداد پایه چارچوب بینی، پیوند ستون تیغه میانی، تکنیک زبانه در شیار جراحی و چرخش نوک بینی. در پژوهشی که در زمینه رفع افتادگی نوک بینی انجام داده و در سال دو هزار و بیست و یک به چاپ رسیده است، روش های اصلاحی را مورد بررسی قرار داده است. این تحقیق با هدف ارزیابی تغییرات نوک بینی پس از روش اصلاح شده زبان در شیار پیوند طرح‌ریزی خودکار تیغه بینی انجام شده است که در ماه مارس دو هزار و بیست و یک در ژورنال جراحی پلاستیک و زیبایی چاپ شده است. بر اساس این پژوهش که روی چهل و دو نفر سی و سه زن و نه مرد انجام شد، جراحی تحت روش اولیه باز سپتورینوپلاستی با استفاده از روش تغییر زبانه در شیار، بررسی شد. این افراد بین سال‌های دو هزار و هفده تا دو هزار و نوزده عمل جراحی بینی انجام داده بودند و حدود هفده ماه پس از عمل، نتایج جراحی با قبل از عمل این افراد سنجیده شد. 


نتایج تجزیه و تحلیل این عمل‌ها نشان داد که تاثیر این تکنیک‌ در رفع افتادگی نوک بینی بسیار چشمگیر بوده است. به نظر می‌رسد روش اصلاح شده زبانه در شیار پیوند طرح‌ریزی خودکار تیغه بینی یک روش موثر در حفظ بالا نگه داشتن و چرخش طبیعی نوک بینی در جراحی‌های بینی و روش مطمئنی برای اصلاح افتادگی نوک بینی در موارد مختلف است. در تکنیک‌های قدیمی‌تر جراحی بینی، معمولا اساس کار بر جراحی کاهشی و کوچک کردن بینی بنا نهاده شده بود. به ویژه در کشور ما بینی فانتزی و بسیار کوچک طرفدار بسیاری داشته است. در این وضعیت جراح با برداشتن غضروف های اضافی بینی و تراشیدن استخوان، فرم بینی را کوچک و سربالا می‌کرده است. نتیجه جراحی‌های بینی با تکنیک‌های کاهشی، در کوتاه مدت یک بینی سربالا خواهد بود اما پس از گذشت زمان و با تاثیری که جاذبه بر بینی می‌گذارد، نوک بینی به سمت پایین متمایل خواهد شد. ایجاد کشش در بافت بینی و فیبروز، فرم بینی را اندک اندک تغییر می دهد. هرچه پوست بینی ضخیم‌تر باشد، این تاثیر بیشتر و افتادگی شدیدتر خواهد بود. به همین دلیل بینی‌های گوشتی که با تکنیک‌های قدیمی جراحی می شوند، پس از مدتی تغییر فرم می دهند. افتادگی نوک بینی بعد از عمل بیشتر رخ می دهد.

در یک بینی متناسب و استاندارد بر اساس معیارهای زیبایی شناسی، وقتی از نیمرخ به بینی نگاه کنیم باید در خانم‌ها نوک بینی کمی بالاتر باشد و در آقایان نیز هم‌سطح با پشت بینی دیده شود. اما وقتی افتادگی رخ می دهد، نوک بینی به لب‌ها نزدیک می شود. همچنین بد نیست به این نکته نیز اشاره شود که در ساختار بینی از نظر آناتومی وجود ماهیتی اسکلتی که باعث ارتباط اجزای مختلف بینی با یکدیگر است، یک حمایت از نوک بینی ایجاد می کند. این ساپورت به صورت کششی است که از پایین آمدن نوک بینی جلوگیری می کند. درواقع نوک بینی، غضروف موجود در تیغه بینی یا سپتوم و همچنین بافت‌های نرمی که در قسمت پایینی بینی هستند، همگی با یکدیگر در تعادل هستند و فرم بینی را پایدار می‌سازند. از سوی دیگر عوامل طبیعی نیز وجود دارند که موجب چایین آمدن نوک بینی می شوند. برای مثال ماهیچه‌های موجود در بینی هنگام خنده با کشیده یا جمع شدن خود، نوک بینی را به پایین می‌آورند. یا با گذشت زمان و بالا رفتن سن، پوست بینی خاصیت کشسانی خود را از دست می دهد و نوک بینی دچار افتادگی می شود. حال اگر هنگام جراحی به این ماهیت حمایتی آسیبی وارد شود، مثلا برش‌های اشتباهی در این ساختار ایجاد شود، نوک بینی بعد از جراحی دچار افتادگی خواهد شد.

سوالات متداول

نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.